Recenzje > Audiobooki, czyli książki czytane

„Gimnastyka dla języka” – Małgorzata Strzałkowska

Gimnastyka dla językaKiedy na półce zobaczyłam zielono-niebieską płytę z napisem audiobook logopedyczny, nie mogłam się powstrzymać, musiałam po nią sięgnąć. I nie żałuję! Wypełnia ją bowiem poezja dziecięca pełna radości i humoru, której słuchać można nie tylko w ramach ćwiczeń wymowy.

Małgorzata Strzałkowska pisaniem dziecięcych rymów zajmuje się już od 1987 roku, kiedy to zadebiutowała w czasopiśmie „Świerszczyk”. Później ukazywały się jej drobne zbiorki poetyckie, w tym między innymi w 2004 roku Gimnastyka dla języka. Utwory tam zamieszczone prezentują dobry poziom, odpowiadając podstawowym wymogom stawianym przed utworami dla dzieci. Jest więc w nich i żart (morał pobrzmiewa z wierszyczku: nie gubcie pod Pszczyną różowych guziczków), i gra słowna (klaszczą kleszcze na deszczu), i obserwacja świata (np. w wierszu Porządna zima), i oswajanie dziecięcych lęków (Straszydło), i dyskretnie przemycone elementy wychowawcze (i ustąpił Bodzio Lodzi, bo być miłym nie zaszkodzi).

W wydanym w tym roku audiobooku wiersze poetki z tomiku Gimnastyka dla języka zostały podzielone, ze względu na wymowę, na trzy działy o coraz większym stopniu trudności. Najprostsze zebrane są w części Nie tak trudno to powiedzieć, trudniejsze w Oj nie łatwo to powiedzieć; najtrudniejsze — zatytułowane Ekwilibrystyka języka — przeznaczone są raczej do ćwiczeń z zakresu logopedii artystycznej.

Utwory prezentują znani i lubiani polscy aktorzy: Anna Seniuk, Piotr Fronczewski i Jerzy Stuhr. Artystów oczywiście nie trzeba zachwalać, każdy interpretuje wiersze z dużym zapałem, prezentując swój specyficzny, rozpoznawalny styl. Szczególnie zwracają uwagę te deklamowane przez Fronczewskiego, którego wykonania wzbogacone są efektami specjalnymi. Szkoda, że dodatkowe dźwięki nie pojawiają się częściej, gdyż na pewno cieszyłyby się dużym zainteresowaniem dzieci i bardziej przykuwały ich uwagę.

Po każdym wierszu recytowanym przez artystę, logopeda Ewa Krajna wypowiada słowa i wyrażenia z danego utworu, szczególnie istotne ze względów logopedycznych. Te fragmenty mogą być wyjątkowo użyteczne dla urozmaicenia terapii wad wymowy. Przydatnym dodatkiem, szczególnie dla tych, którzy chcą samodzielnie popracować nad własną wymową (albo wymową swoich dzieci), jest mini książeczka z podstawowymi zasadami wymowy polskiej oraz tekstami ćwiczeń logopedycznych ułożonymi na podstawie wierszy poetyki.

Autorka pragnie przekonać swych czytelników — i tych duży, i tych małych — że nauka prawidłowej i ładnej wymowy jest nie tylko potrzebna, ale może być także przyjemna. W ośmiozgłoskowym wierszu Mowa polska woła podniosłym głosem Piotra Fronczewskiego:

Wszystko po to, aby z gracją cieszyć się artykulacją, bo kto ćwiczy się w wymowie, znajdzie radość w każdym słowie! Nie wierzycie? Sprawdźcie sami, powtarzając razem z nami!

Myślę, że i ja mogę podpisać się pod tymi słowami zachęty do tego, aby bawiąc się słowem, rozwijać swoją sprawność komunikacyjną, między innymi z utworami zamieszczonymi na płycie Gimnastyka dla języka.

Tytuł: Gimnastyka dla języka — audiobook logopedyczny Autor: Małgorzata Strzałkowska Czyta: Anna Seniuk, Piotr Fronczewski, Jerzy Stuhr Wydawnictwo: Media Rodzina Czas trwania: 6 godz. 51 min.

-----

Recenzja powstała dzięki współpracy z portalem www.info.audiobook.pl.

Katarzyna Wójcik

Załóż wątek dotyczący tego tekstu na forum

Audiobooki, czyli książki czytane:

„Siddhartha” - Hermann HessePod flagą biało-czerwoną„Senność” - „Ziewanne” historyjki„Moje drzewko pomarańczowe”, czyli lekcja czułości„Pachnidło” w interpretacji Tomasza TraczyńskiegoJęzyk angielski dla początkujących - recenzja„Lato przed zmierzchem” – Doris LessingHanna Bakuła „Hania Bania”„Nowe przygody Mikołajka” – René Goscinny„Kocham Paula McCartneya” – Joanna Szczepkowska„Kontrabasista” – Patrick SüskindPrzygody Olivera Twista - Charles Dickens„Złote nietoperze” – Grażyna Jeromin-Gałuszka„Ptasiek” – Williama WhartonaCheri„Wróżby Kumaka” – Günter Grass„Za blisko domu” – Linwood Barcley„Róże cmentarne”, czyli ogólne naśladowanie„Gnój” – Wojciech KuczokCzapa, czyli śmierć na ratyDynastia Miziołków„Zapiski na pudełku od zapałek” – Umberto EcoDzikie serce. Tęsknoty męskiej duszy„Kubuś Fatalista i jego pan” – Denis Diderot„Coś mocniejszego” – Rafał A. Ziemkiewicz„Lolita” – Vladimir NabokovChłopiec z Nowolipek, czyli „Nowolipie” Józefa HenaRyby śpiewają w Ukajali, czyli Amazonka w sycącej pigułceRio de Oro, czyli w dorzeczu Złotej Rzeki„Cienie nad rzeką Hudson” – Isaac Bashevis Singer„Śmierć mówi w moim imieniu” – Joe Alex„Trzech panów w łódce (nie licząc psa)” – Jerome K. Jerome„Obsługiwałem angielskiego króla” – Bohumil Hrabal„Źródło prawdziwej siły” – Fabian Błaszkiewicz„Morderca bez twarzy” – Henning Mankell„Tragedia w trzech aktach” – Agata Christie„Zgon Oliwiera Becaille”, „Nantas”, „Radykał” – Emil Zola„Spóźnieni kochankowie” – William Wharton„Lektor” – Bernhard Schlink„Gimnastyka dla języka” – Małgorzata Strzałkowska„Skarb w Srebrnym Jeziorze” – Karol May„Modlitwa o deszcz” – Wojciech Jagielski„Śmierć na Nilu” – Agata Christie„Gaumardżos! Opowieści o Gruzji” – Marcin Meller i Anna Dziewit-Meller„Dżuma” – Albert Camus
PodróżeKulturaMuzykaHistoriaFelietonyPaństwo, polityka, społeczeństwoPowieści i opowiadaniaKącik poezjiRecenzjeWielkie żarcieKomiks
PrzewodnikiAlbaniaNepalPolskaRumunia
Oceń zamieszczony obok artykuł.
Minister kazał, więc uprzejmie informujemy, że nasze strony wykorzystują pliki cookies (ciasteczka) i inne dziwne technologie m.in. w celach statystycznych. Jeśli Ci to przeszkadza, możesz je zablokować, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w artykule: Pliki cookies (ciasteczka) i podobne technologie.