Podróże małe i duże > Tatry – przewodnik

Mięguszowieckie Szczyty (Tatry)Ponad Morskim Okiem (Tatry)Dolina Rybiego Potoku (Tatry)Mięguszowieckie Szczyty (Tatry)

To bardzo łatwa trasa, zwieńczona przepięknymi widokami okolic Morskiego Oka. Niestety konsekwencją tego jest jej ogromna popularność i co za tym idzie – zwłaszcza w sezonie turystycznym – tłok na szlaku. Dla większości wrażliwych wędrowców będzie to istotna wada, no bo jak tu cieszyć się pięknem przyrody, gdy idziemy stłoczeni jak w pierwszomajowym pochodzie? Dlatego szlak ten polecam w szczególności w środku tygodnia i to na samym początku, pod koniec lub zupełnie poza sezonem, kiedy aura i inne przeszkody skutecznie odstraszają turystów.

Z Palenicy Białczańskiej (985 m n.p.m.) ruszamy asfaltową drogą (nieoznaczoną żadnym kolorem), by po mniej więcej dwóch kilometrach dojść do szlaku czerwonego, prowadzącego z Toporowej Cyrhli. Doprowadzi on nas przez Wodogrzmoty Mickiewicza (1100 m n.p.m.) aż do Morskiego Oka (1395 m n.p.m.). Jako wariant wycieczkę można rozszerzyć o spacer dookoła tego największego w Tatrach i jednego z najpiękniejszych w Europie górskich jezior.

Szlak: Palenica Białczańska – czerwony – Wodogrzmoty Mickiewicza – czerwony – Morskie Oko.

Długość trasy: około 7,5 km.

Różnica wysokości: około 420 metrów.

Czas przejścia: około 2,5 godziny (w jedną stronę, nie licząc spaceru dookoła Morskiego Oka).

Utrudnienia: zimą możliwe lawiny.

Palenica Białczańska (985 m n.p.m.) – Wodogrzmoty Mickiewicza

Po drodze do Wodogrzmotów Mickiewicza (Tatry)Turystki

Wędrówkę rozpoczynamy na wysokości 985 m n.p.m. na polanie Palenica Białczańska (kilometr od przejścia granicznego w Łysej Polanie). Można się tutaj wygodnie dostać autobusem PKS lub busem. Jest tu również duży parking, gdzie można zaparkować samochód (w kwietniu 2011 parkowanie kosztowało 10 zł). Uwaga, w sezonie mogą tu czekać na nas dodatkowe atrakcje: korki i brak miejsc!

Na polanie znajduje się wejście na teren Tatrzańskiego Parku Narodowego, co wiąże się oczywiście z odpowiednią opłatą. Za bramką czekają już na nas zaprzężone w konie wozy i żądni dutków górale, którzy chętnie pozbawią nas przyjemności wejścia o własnych siłach, całkiem znacznie uszczuplając przy okazji nasz trzos.

Wygodna, może nawet zbyt wygodna, szeroka asfaltowa droga prowadzi bardzo łagodnie w górę i po kilkunastu minutach łączy się z czerwonym szlakiem wiodącym z Toporowej Cyrhli. Mniej więcej po 50 minutach dochodzimy do Wodogrzmotów Mickiewicza.

Wodogrzmoty Mickiewicza – Morskie Oko

Wodogrzmoty Mickiewicza (Tatry)Potok Roztoka (Tatry)

Wodogrzmoty Mickiewicza to wodospady na Roztoce (potoku wypływającym z Wielkiego Stawu) składające się z trzech dużych i kilku pomniejszych kaskad, a pokonujące w sumie około 120 metrów wysokości. Wodogrzmoty zostały tak nazwane z inicjatywy Towarzystwa Tatrzańskiego, z okazji sprowadzenia w roku 1890 prochów naszego wieszcza na Wawel. Z wybudowanego w 1900 roku kamiennego mostu możemy zobaczyć (i oczywiście usłyszeć) tylko Pośredni Wodogrzmot. Wodogrzmot Niżni najlepiej widać z okolic schroniska w Roztoce, a Wodogrzmot Wyżni ze szlaku do Doliny Pięciu Stawów.

Stary parking przy Wodogrzmotach Mickiewicza (Tatry)Po drodze nad Morskie Oko (Tatry)Po drodze nad Morskie Oko (Tatry)Po drodze nad Morskie Oko (Tatry)Szlak nad Morskie Oko (Tatry)Po drodze nad Morskie Oko (Tatry)

Od Wodogrzmotów Mickiewicza do schroniska nad Morskim Okiem według mapy trzeba liczyć kolejną godzinę i 40 minut marszu. Wędrujemy dalej przez las. Po jakimś czasie droga zaczyna wić się ostrymi serpentynami, a szlak odbija w prawo, przecinając asfalt w kilku miejscach i prowadząc krótszym, ale co za tym idzie, bardziej stromym podejściem.

Ponieważ szlak jest połączony z tak zwaną ścieżką dydaktyczną, w związku z tym po drodze napotykamy bardzo ładnie wykonane, drewniane tablice, z których dowiadujemy się wielu ciekawych rzeczy o otaczającej nas przyrodzie.

Szlak nad Morskie Oko (Tatry)Szlak nad Morskie Oko (Tatry)Szlak nad Morskie Oko (Tatry)
Polana Włosienica (Tatry)Polana Włosienica (Tatry)Żabia Grań (Tatry)

Po kolejnych kilkunastu minutach szlak łączy się z powrotem z drogą, a między drzewami coraz częściej ukazują się naszym oczom piękne, majestatyczne Mięguszowieckie Szczyty. W końcu dochodzimy na Polanę Włosienica (1315 m n.p.m.), gdzie znajduje się parking, do którego kiedyś dojeżdżały autobusy. Teraz leniwi turyści mogą tu dojechać wspomnianym już wcześniej zaprzęgiem. Od Morskiego Oka dzieli nas już tylko około 1,5 km, czyli jakieś 20 minut drogi.

Zbocze Opalonego Wierchu (Tatry)Żabi Szczyt Niżni i Grań Apostołów (Tatry)Rybi Potok, w tle Żabia Grań (Tatry)

Z prawej strony mijamy opadający ze stoków Opalonego Wierchu Żleb Żandarmerii, gdzie w XIX wieku istniał posterunek straży granicznej. Z lewej dochodzi do naszych uszów szum wypływającego z Morskiego Oka Rybiego Potoku. Świadomi bliskości celu, zachwyceni pięknymi widokami i szczęśliwi, że udało nam się trafić na słoneczną pogodę (czego i Wam życzymy) dochodzimy do znajdującego się kilka metrów ponad taflą Morskiego Oka schroniska PTTK im. Stanisława Staszica.

Mięguszowieckie Szczyty (Tatry)Po drodze nad Morskie Oko (Tatry)Cubryna i Mnich (Tatry)Po drodze nad Morskie Oko (Tatry)Mnich (Tatry)Po drodze nad Morskie Oko (Tatry)

Morskie Oko (1395 m n.p.m.)

Mięguszowieckie Szczyty (Tatry)Mięguszowiecki Szczyt Pośredni, Wielki, Cubryna i Mnich (Tatry)Schronisko nad Morskim Okiem (Tatry)Żabia Czuba i Niżni  Żabi Szczyt (Tatry)Schronisko nad Morskim Okiem (Tatry)

Nowe schronisko nad Morskim Okiem zostało wybudowane w latach 1907-1908, po tym jak budynek wcześniejszego spłonął był w roku 1898. Obok znajduje się Stare Schronisko (1890 r.), które kiedyś było wozownią, a funkcję schroniska zaczęło pełnić po pożarze. Obecnie czeka tu na turystów 77 luksusowych (ciepła woda i elektryczność) miejsc noclegowych. Trzeba jednak pamiętać, że ze względu na dużą popularność w sezonie letnim noclegi trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Schronisko nad Morskim Okiem (Tatry)Mięguszowieckie Szczyty (Tatry)Mięguszowieckie Szczyty (Tatry)
Mięguszowieckie Szczyty (Tatry)Miedziane (Tatry)Ponad Morskim Okiem (Tatry)

Z tarasu schroniska roztacza się piękny widok na Morskie Oko i górujące nad nim szczyty, ale jeżeli mamy jeszcze trochę siły, to bardzo dobrym pomysłem będzie spacer dookoła jeziora, który zajmie nam niecałą godzinę. Schodzimy schodami w dół i, w zależności od naszych upodobań lub chwilowego kaprysu, idziemy w prawo lub w lewo. W obu wypadkach prowadzi nas szlak czerwony nad Czarny Staw. Oczywiście na rozwidleniu po drugiej stronie jeziora my wybierzemy ścieżkę w kierunku schroniska.

Żabia Grań (Tatry)Morskie Oko a wyżej Czarny Staw (Tatry)Nad Morskim Okiem (Tatry)Dwoista Siklawa (Tatry)

Podczas spaceru dookoła Morskiego Oka mamy okazję spojrzeć na otaczające je szczyty z innej perspektywy, a jest przecież na co popatrzyć. Ponieważ poszliśmy w prawo, najpierw mijamy Opalony Wierch (2115 m) i Miedziane (2233 m). Po drodze przekraczamy kilka pomniejszych potoków i mijamy Dwoistą Siklawę. Na początku kwietnia czekała tu na nas dodatkowa atrakcja, bo jednego z potoków nie dało się przekroczyć suchą stopą. Ale wystarczyło zdjąć buty i po dwóch krokach w lodowatej, ale jakże orzeźwiającej wodzie, mogliśmy iść dalej.

Pod Mięguszowieckimi Szczytami (Tatry)Morskie Oko i Żabia Grań (Tatry)Morskie Oko (Tatry)Schronisko nad Morskim Okiem (Tatry)Nad Morskim Okiem (Tatry)

Przed nami, po prawej stronie Mięguszowieckich Szczytów, bardzo charakterystyczna, stercząca, niewielka turnia – Mnich (2070 m). Idąc dalej (ciągle od prawej do lewej): Cubryna (2376 m), Mięguszowiecki Szczyt Wielki (2438 m), Mięguszowiecki Szczyt Pośredni (2393 m) i Mięguszowiecki Szczyt Czarny (2410 m).

Niemal pionowe ściany nad Morskim Okiem (Tatry)Morskie Oko (Tatry)Miedziane i Opalony Wierch (Tatry)
Pod Mięguszowieckimi Szczytami (Tatry)Szlak w kierunku Czarnego Stawu (Tatry)Morskie Oko (Tatry)Nad Morskim Okiem (Tatry)Nad Morskim Okiem (Tatry)
Morskie Oko i Miedziane (Tatry)Szlak brzegiem Morskiego Oka (Tatry)Morskie Oko (Tatry)Schronisko nad Morskim Okiem (Tatry)

Dochodzimy do miejsca, gdzie czerwony szlak odbija w prawo, w stronę Czarnego Stawu pod Rysami. Aby obejść Morskie Oko dookoła my oczywiście kierujemy się w lewo i po chwili przechodzimy przez spływający kaskadami z Czarnego Stawu potok.

Ponad Czarnym Stawem wznosi się Wołowa Turnia, Żabia Turnia Mięguszowiecka (2336 m), Żabi Koń (2291 m) i w końcu - trochę dalej na wschód - Rysy (2503 m, po polskiej stronie 2499 m). Następnie na północ, wzdłuż granicy Polsko-Słowackiej, Niżnie Rysy (2430 m), Żabi Szczyt Wyżni (2259 m), Żabi Mnich (2146 m), Żabi Szczyt Niżni (2098 m) i Żabia Czuba (2079 m).

Szlak brzegiem Morskiego Oka (Tatry)Morskie Oko (Tatry)Morskie Oko (Tatry)Morskie Oko (Tatry)

Przechodząc pod Żabią Granią możemy znowu z innej perspektywy spojrzeć na leżące po przeciwnej stronie Opalony Wierch, Miedziane i oddalające się Mięguszowieckie Szczyty.

Najwyższy czas powiedzieć kilka słów o jeziorze, które właśnie obeszliśmy dookoła. Morskie Oko to największe jezioro w Tatrach, a przez niektórych uznawane także za najpiękniejsze górskie jezioro w całej Europie. Ponieważ wszystkich nie widziałem, więc nie wiem, ale jestem w stanie w to uwierzyć, bo widok z pewnością jest niezapomniany i nie bez kozery przedstawiany jako obowiązkowy dla każdego, kto Tatry odwiedza.

Miedziane, Opalony Wierch i zamarznięte Morskie Oko (Tatry)Ścieżka brzegiem Morskiego Oka (Tatry)
Morskie Oko (Tatry)Morskie Oko (Tatry)
Kapliczka na szlaku (Tatry)Morskie Oko (Tatry)
Morskie Oko (Tatry)Morskie Oko (Tatry)Morskie Oko (Tatry)

Nazwa Morskie Oko podobno jest związana z wierzeniami górali, którzy uważali, że istnieje podziemne połączenie jeziora z morzem. Czy tak jest nie sprawdzałem (i chyba jeszcze nikt nie sprawdził), więc niech będzie, że takie połączenie istnieje, zwłaszcza, że Morskie Oko płytkie nie jest (w najgłębszym miejscu ma 50 metrów głębokości).

Zanim udamy się w drogę powrotną możemy odpocząć w schronisku, pałaszując przy okazji jakiś ciepły posiłek i popijając go zimnym piwem, a wszystko to nie odrywając oczu od pięknych widoków rozpościerających się za oknami.

Witold Wieszczek

Załóż wątek dotyczący tego tekstu na forum

Tatry – przewodnik:

Zimą na Kozi Wierch (42 zdjęcia)Toporowa Cyrhla – Kopieniec – Olczysko – Nosal – Murowanica (Tatry) – przewodnik (61 zdjęć)Palenica Białczańska – Wodogrzmoty Mickiewicza – Morskie Oko (Tatry) – przewodnik (74 zdjęcia)Kuźnice – Czarny Staw Gąsienicowy – Zawrat – Dolina Pięciu Stawów – Palenica Białczańska (Tatry) – przewodnik (66 zdjęć)Palenica Białczańska – Wodogrzmoty Mickiewicza – Rzeżuchy – Mały Staw – Kozi Wierch (Tatry) – przewodnik (62 zdjęcia)Stary Smokowiec – Sławkowski Szczyt (Tatry) – przewodnik (30 zdjęć)Kiry – Ornak – Starorobociański Wierch (Tatry) – przewodnik (43 zdjęcia)Kuźnice – Hala Gąsienicowa – Przełęcz Krzyżne (Tatry) – przewodnik (32 zdjęcia)Mała Wysoka i Przełęcz Rohatka (Tatry) – przewodnik (39 zdjęć)Biała Woda – Zielony Staw Kieżmarski – Jagnięcy Szczyt (Tatry) – przewodnik (36 zdjęć)Szczyrbskie Jezioro – Bystra Ławka – Skrajne Solisko (Tatry) – przewodnik (57 zdjęć)Szczyrbskie Jezioro – Popradzki Staw – Koprowy Wierch (Tatry) – przewodnik (46 zdjęć)Siwa Polana – Grześ – Rakoń – Wołowiec (Tatry) – przewodnik (31 zdjęć)Kuźnice – Czarny Staw Gąsienicowy – Karb – Kościelec (Tatry) – przewodnik (38 zdjęć)Wylot Doliny Żarskiej – Baraniec – Rohacz Płaczliwy – przewodnik (Tatry) (42 zdjęcia)Grań Otargańców – Dolina Raczkowa – przewodnik (Tatry) (41 zdjęć)Palenica Białczańska – Morskie Oko – Szpiglasowy Wierch – Dolina Pięciu Stawów Polskich – przewodnik (Tatry) (38 zdjęć) Palenica Białczańska – Morskie Oko – Wrota Chałubińskiego – przewodnik (Tatry) (23 zdjęcia)