Podróże małe i duże > Turcja w marcu

Wapienne tarasy Pamukkale, uzdrowisko Hierapolis i wakacyjna Antalya (Turcja)

Kolejnym zaplanowanym etapem podczas naszej wycieczki do Turcji była niewątpliwie ważna atrakcja turystyczna tego kraju, gdzie docierają zazwyczaj wszystkie wycieczki. Nasz program zwiedzania również obejmował to niesamowite miejsce, a nawet ośmielę się powiedzieć że, to prawdziwy cud natury, jakiego nie spotkałam dotąd w innym kraju. Dzisiaj jedziemy do Pamukkale.

Turcja KasiawhierapolisTurcja Hierapolis kwitnacekwiatyTurcja HierapolisTurcja Hierapolis

Pamukkale leży bardziej w głębi kraju, więc musimy wstać dość wcześnie, ponieważ mamy do przebycia ok. 200 km z Efezu. Oczywiście podróż mija nam bardzo przyjemnie, ponieważ po drodze podziwiamy wspaniałe widoki tureckiego krajobrazu. Kiedy jednak docieramy do Pamukkale naszym oczom już z daleka ukazuje się cudowny widok. Wygląda to jak śnieg albo bawełna uprawiana w tych okolicach. Dlatego też Pamukkale nazywane jest Bawełnianym Zamkiem od „pamuk” po turecku bawełna i „kale” co oznacza zamek.

Magiczne Pamukkale (oficjalnie czynne przez całą dobę, wstęp ok. 10 euro) zwane jest też Bawełnianą Twierdzą. Jest to biała kaskada uformowana przez nasyconą wapieniem wodę, która wypływa z gorących źródeł. Obecnie dla turystów otwarta jest do zwiedzania część południowa wzdłuż wybudowanego przez ludzi kanału. Po wapiennych tarasach można chodzić, jednak nie w butach, więc za przykładem całej rzeszy zwiedzających turystów pozostawiamy swoje obuwie przed wejściem i wchodzimy na rozgrzane słońcem wapienie. Słońce chociaż to dopiero marzec przygrzewa bardzo mocno, woda w niektórych miejscach jest dość ciepła, więc przyjemnie jest w niej brodzić. Kąpiele w Pamukkale obecnie są zabronione jednak kilka osób korzysta z tarasów bezkarnie i zanurza się po samą szyję w strojach kąpielowych.

Turcja Hierapolis ruinyTurcja Hierapolis panoramaTurcja Hierapolis laznierzymskieTurcja Hierapolis

Spacerujemy w dół wzdłuż spływającej rytmicznie po wapieniach wody i odkrywamy ciekawe formy takie jak stalaktyty, kotły erozyjne i baseny wody termalnej ukształtowane w formie tarasów. Proces tworzenia tego cudu natury trwa nieprzerwanie od 14 tysięcy lat. W czasach rzymskich miejsce to nazywano trawertynami. Wody termalne Pamukkale mają podobno uzdrawiającą moc. Już w czasach starożytnych doceniano ich właściwości lecznicze, a także upiększające. Znana jest tutaj legenda o brzydkiej dziewczynie, której uroda uniemożliwiała zamążpójście. Zdesperowana postanowiła rzucić się z wapiennych tarasów. Jednak spływająca z tarasów woda złagodziła upadek a długie godziny, które spędziła leżąc w tych wodach spowodowały, że brzydula zamieniła się w piękność, którą znalazł wracający z polowania książę i zakochał się od pierwszego wejrzenia.

Turcja PamukkaleTurcja pamukkale

Teren Pamukkale obecnie objęty jest ochroną i tworzy park narodowy, który wpisany został na listę światowego dziedzictwa przyrodniczego UNESCO. Wprawdzie, jakiś czas temu, w górnej części budowano hotele, a to powodowało wysychanie źródeł wody termalnej, ale szczęście władze tureckie w porę zorientowały się, że ta sytuacja powoduje postępującą degradację środowiska i zakazały dalszej budowy hoteli,a te zbudowane kazano rozebrać. Obecnie pozostał tam jeden motel na terenie którego wśród pięknych drzew i krzewów znajduje się święta sadzawka nazywana też Basenem Kleopatry (kąpiel w kosztuje ok. 15 euro). Postanawiamy więc odpocząć wśród przyjemnego chłodu i kwitnących krzewów, zamawiamy chłodne piwko i zbieramy siły na dalszy spacer.

Turcja PamukkaleTurcja AntalyaTurcja Pamukkale basenKleopatry

Po około godzinie przenosimy się w czasy starożytne i schodzimy poniżej wapiennych tarasów Pamukkale, gdzie rozciąga się widok na starożytne miasto uzdrowisko – Hierapolis.

To tutaj przybywali starożytni Rzymianie, a później Bizantyjczycy, aby podratować swoje zdrowie. To starożytne miasto położone jest na zboczu góry Cökelez. Źródła podają, że zostało założone prawdopodobnie przez króla Pergamonu Eumenesa II na pocz. II w. p.n.e. Nazwa miasta pochodzi od imienia Hiery - żony jednego z królów, któremu oddawano cześć w Pergamonie jako herosowi. Ruiny miasta robią niesamowite wrażenie i znów nieprawdopodobne wydaje mi się, że przetrwało tyle wieków. Czuć tutaj jakby ducha jego mieszkańców ze względu na wszechobecne grobowce. Po drodze mijamy ogromną nekropolię, zapewne tych, którym nie udało się ozdrowieć w sanatorium jak i tych, którzy zginęli przez liczne trzęsienia ziemi jakie nawiedzały przez wieki Hierapolis. W roku 1354 silne trzęsienie ziemi ostatecznie zniszczyło miasto, a jego mieszkańcy opuścili je na zawsze.

Turcja pamukkale kasiaTurcja HierapolisTurcja Pamukkale

Spacer przez Hierapolis w ciepłym marcowym słońcu uświadamia nam, że wszystko już kiedyś było. Miasto to jako typowe starożytne miasto mogło pochwalić się świątyniami, amfiteatrem, rynkiem czyli agorą i łaźniami. My możemy podziwiać pozostałości tych miejsc, mijamy po drodze wielkie łaźnie w kompleksie których znajdowały się baseny z zimną i ciepłą wodą, sale do wypoczynku czy sale gimnastyczne. Jedna z sal służyła cesarzowi, druga miejscowej elicie.

Spacerujemy ulicą Fortiniusa, która dzieliła miasto na dwie części i ma ok. 1 km długości. Do dzisiaj zachowały się pozostałości sklepów i domostw wzdłuż ulicy, a także bruk po którym spacerujemy. Ulicę łączą dwie bramy południowa zwana Bizantyjską i północna zwana Bramą Domicjana.

Plutonium to najstarsze znane miejsce kultu w Hierapolis. W tym miejscu prawdopodobnie spod powierzchni ziemi wydobywały się i nadal wydobywają trujące gazy, które zabijały zwierzęta i ludzi, którzy ośmielali się przekroczyć progi jaskini. Przetrwać w jaskini udawało się tylko kapłanom, którzy nauczyli się sztuki wstrzymywania przez kilka chwil oddechu. Tym samym udowadniali swoje nadprzyrodzone moce, co pozwoliło im uzdrawiać chorych i przepowiadać przyszłość.

Turcja Hierapolis grobowceTurcja Hierapolis kolumnadaglownejulicyTurcja HierapolisTurcja Pamukkale basenKleopatry

Teatr rzymski choć skromniejszy niż w Efezie jest jednym z lepiej zachowanych obiektów w Hierapolis. Zbudowany w III w. na polecenie cesarza Hadriana. Wkomponowana w zbocze góry widownia mogła pomieścić ok. 10 tys. widzów, a nawet 12 tys. jak podają inne źródła. Scena teatru zdobiona była dość licznymi płaskorzeźbami i posągami.

Warto zwrócić jeszcze uwagę na świątynię Apolla z doryckimi kolumnami, łaźnie rzymską przebudowaną później na kościół i pozostałości ścian budynku nimfeum.

Jednak to, co zrobiło na mnie największe wrażenie, to ogromna Nekropolia, która jest największym cmentarzem w Anatolii. Nie wszystkim udało się powrócić do zdrowia w uzdrowisku, więc ich ciała chowano na miejscowym cmentarzu. Grobowce pochodzą z czasów hellenistycznych, rzymskich czy wczesnochrześcijańskich, kiedy miasto przeżywało swój rozkwit i pełne było życia. Różnorodność grobowców od okrągłych kurhanów, stojących na kamieniach sarkofagów czy prostych rodzinnych grobowców przykrytych płytą porozrzucanych na dużym terenie bez jakiegokolwiek porządku powoduje chwilę zadumy nad miastem, nad tym co pozostało nad upływem czasu. Śpiew cykad towarzyszy nam przez cały spacer po Hierapolis, na całym terenie kwitną czerwone kwiaty, słońce przyjemnie opala twarz, z tyłu zostają piękne zbocza gór. To wszystko powoduje, że wycieczka do Hierapolis zostanie na długo w mojej pamięci.

Turcja PamukkaleTurcja Hierapolis

Nie bez przyczyny chyba Hierapolis, razem z wapiennymi cudami natury Pamukkale, znajduje się na liście światowego dziedzictwa kultury UNESCO.

Po długim spacerze w końcu docieramy do autokaru, który zawozi nas do wspaniałego hotelu Pamukkale, gdzie próbujemy pysznego wina Pamukkale i pysznych tureckich specjałów. Po dość obfitej kolacji nie pozostaje nam nic innego jak skorzystać z basenu na powietrzu. Ok. godz. 22.00 idziemy popływać w basenie znajdującym się na zewnątrz hotelu. Posiada on również basen z wodami termalnymi, tymi samymi co basen Kleopatry. Korzystamy więc z okazji i idziemy się odmłodzić o jakieś 10 lat. Wprawdzie rano, kiedy się obudziłam, nie zauważyłam aby ubyło mi lat, ale samopoczucie na pewno się poprawiło.

Turcja Pamukkale kasiaTurcja AntalyaTurcja Pamukkale kasia

Ostatni dzień i wracamy do miejsca gdzie rozpoczęliśmy naszą wycieczkę, a więc do znanej miejscowości turystycznej Antalyi. Antalya jest sercem tureckiego wybrzeża Morza Śródziemnego. Miasto posiada urokliwą starówkę i piękny port. Klimat Antalyi jest bardzo łagodny zapewne dlatego przyciąga masę turystów w sezonie, który trwa tutaj prawie 300 dni.

Turcja PamukkaleTurcja AntalyaTurcja AntalyaTurcja Antalya

Antalya jest podobno jednym z ładniejszych miast Turcji, jest na tyle mała, że można ją zwiedzić w kilka dni. Wśród licznych hoteli i pensjonatów w oddali rysują się szczyty gór Taurus. Tutaj podczas krucjat zatrzymywali się krzyżowcy zmierzający do Ziemi Świętej. My niestety mamy tylko kilka godzin na zobaczenie Antalyi, więc w biegu staramy się zobaczyć to co warte jest obejrzenia w tym mieście, a więc Łuk Hadriana, pomnik Ataturka, Żłobkowany Minaret z niebieskich i turkusowych płytek ceramicznych. Na mnie największe wrażenie zrobiły małe uliczki ze sklepami, kawiarniami czy kebabami. Mnóstwo kwiatów, dywanów i pamiątek w tych urokliwych uliczkach. Uliczki starego miasta prowadzą nas do portu, gdzie rozciąga się wspaniały widok na miasto. Na zakończenie jedziemy zobaczyć jeszcze piękny wodospad, który robi niesamowite wrażenie. Niestety zaczyna padać deszcz – pierwszy podczas naszego pobytu w Turcji. Wieczorem idziemy pożegnać się z morzem i rano niestety wracamy do zasypanej śniegiem Polski. Po 2,5 godzinie z ciepłej słonecznej Turcji pozostało tylko wspomnienie. Czas ubrać zimowe kurtki i szaliki.

Turcja AntalyaTurcja HierapolisTurcja Antalya
Kasia Sztelak

Źródła:

1. „Podróże marzeń - Turcja”, Biblioteka Gazety Wyborczej.