Kultura

Program Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie 2014

Xarxa Teatre - Nit MàgicaPodobnie jak co roku, w drugi weekend lipca teatr KTO zaprasza wszystkich na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Krakowie – ULICA 27. W dniach od 10 do 13 lipca na krakowskich placach wystąpią zespoły teatralne z dziesięciu europejskich krajów: z Hiszpanii, Francji, Belgii, Słowenii, Włoch, Czech, Ukrainy, Białorusi, Rosji, no i oczywiście Polski. Poniżej dokładny i jak widać bardzo bogaty program festiwalu oraz krótkie informacje o zaplanowanych spektaklach. Mam nadzieję, że przynajmniej kilka z nich zachęci Was do przyjazdu. Myślę, że wśród tylu propozycji każdy jest w stanie znaleźć dla siebie coś ciekawego. Jeśli więc nie mieszkacie zbyt daleko, to wsiadajcie do samochodów, pociągów, autobusów i przybywajcie do grodu Kraka aby spędzić dwa, a może nawet cztery dni chłonąc festiwalową atmosferę.

W tym roku dodatkową atrakcją będzie gra miejska SEMINO METAM, która odbędzie się 10.07 w godzinach 15.00−18.00. Punkt startowy przy Informacji Festiwalowej na Rynku Głównym od strony Ratusza. W grze może brać udział 50 zespołów (1−4 osób). Zgłoszenia przyjmowane będą do godziny 15:00. Podobno kto pierwszy ten lepszy! Losowanie nagród o godzinie 18:00 (o miejscu losowania uczestnicy dowiedzą się w trakcie gry), a do wygrania między innymi pięć VIP-owskich zaproszeń na spektakle Ślepcy i C’era una volta.

Oficjalna ceremonia otwarcia Festiwalu Teatrów Ulicznych zaplanowana jest na godzinę 20:00 w czwartek, 10 lipca. Na Rynku Głównym w Krakowie odbędzie się wtedy wielka parada teatralna z udziałem Artystów 27. edycji festiwalu. W korowodzie zobaczymy bogactwo koloru, kostiumu, rytmu i tańca. Do żywej muzyki, granej na 200-litrowych beczkach, zatańczą Artyści festiwalu; popisywać się będą szczudlarze Kijowskiego Teatru Ulicznego „Highlights”, Teatru Akt, Teatru KTO i Teatru Snów, a szaleńczy rytm całości nadadzą akrobaci na szczudłach z zespołu Tac O Tac Compagny.

Jeżeli pierwszy raz słyszycie o tym festiwalu, to poniżej możecie przeczytać relacje z poprzednich kilku lat, może one pomogą Wam podjąć decyzję, czy na tego rodzaju imprezie się Wam spodoba. Na wszystkie spektakle oczywiście wstęp wolny. Polecam!

Relacje z poprzednich festiwali:

Program festiwalu ULICA 27 (Kraków)

Czwartek 10 lipca 2014

Rynek Główny od strony Ratusza:

16:00 „Café Frappé!” (w kawiarni Vis a Vis) – Cie les mobilettes (Francja) 16:00 „Project Baby” – Zespół aktorów Teatru KTO (Kraków) 17:00 „Méchant” – io théâtre and Compagny Les Eléments DISPOnibles (Francja) 18:00 „Bardzo dziwna bajka” – Teatr Pinezka (Gdańsk) 20:00 Ceremonia otwarcia 27. ULICY – przedstawienie mobilne Artyści 27. ULICY 21:00 „Rudymenty czyli Wtóra Księga Rodzaju” – Teatr Snów (Gdańsk) 22:00 „Testament Szewczenko” – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia (Ukraina) 23:00 „Wrong Turn 2” – Sacude Vertical Dance and Aerial Dance (Hiszpania)

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

16:00 „Cicindela” – Krakowski Teatr Tańca 16:00 „Project Baby” – Zespół aktorów Teatru KTO (Kraków) 17:00 „Stacja Królik” (Trainstation Rabbit) – SASZAiSASZA (Rosja) 19:00 „Sconcerto d’amore” – Compagnia Nando e Maila (Włochy)

Mały Rynek:

15:00 „Port magiczny” – Teatr Wagabunda (Kraków) 16:00 „Beczka śmiechu” – Teatr na Walizkach (Wrocław) 16:00 „Project Baby” – Zespół aktorów Teatru KTO (Kraków) 17:00 „Krótki traktat o wolności” – Teatr trochę Inny (Kraków) 18:00 „Angel-y” – ALT@RT, Lucia Kašiarová & Vanda Hybnerová (Czechy) 21:00 „Babel” – Teatr Formy (Wrocław)

Plac Szczepański:

16:00 „Spotkania” (Encontros) – Lusco e Fusco (Hiszpania) 16:00 „Project Baby” – Zespół aktorów Teatru KTO (Kraków) 17:00 „Drzwi” (Doors) – The Arkhangelsk Youth Theatre (Rosja) 18:00 „Antysłowa” (Antiwords) – Spitfire Company (Czechy) 19:00 „O ósmej na Arce (Jak przemycić pingwina w walizce)” – Zdrojowy Teatr Animacji (Jelenia Góra) 20:00 „Ostatni bastion” (The Last Bastion) – The Theatre Company Mr Pejo`s Wandering Dolls (Rosja)

Piątek 11 lipca 2014

Rynek Główny od strony Ratusza:

16:00 „Café Frappé!” (w kawiarni Vis a Vis) – Cie les mobilettes (Francja) 17:00 „Inwazja” (The INVASION) – The LJUD group (Słowenia) 18:00 „Morskie opowieści” – Teatr Pinezka (Gdańsk) 21:00 „Rudymenty czyli Wtóra Księga Rodzaju” – Teatr Snów (Gdańsk) 22:00 „Ślepcy” – Teatr KTO

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

16:00 „Cicindela” – Krakowski Teatr Tańca 17:00 „Méchant” – io théâtre and Compagny Les Eléments DISPOnibles (Francja) 18:00 „Korowód tańca” – Kijowski Teatr Uliczny „Highlights” (Ukraina) 19:00 „Sconcerto d’amore” – Compagnia Nando e Maila (Włochy)

Mały Rynek:

15:00 „Beczka śmiechu” – Teatr na Walizkach (Wrocław) 16:00 „In Blue” – Teatr Akt (Warszawa) 17:00 „Drzwi (Doors)” – The Arkhangelsk Youth Theatre (Rosja) 18:00 „Angel-y” – ALT@RT, Lucia Kašiarová & Vanda Hybnerová (Czechy) 21:00 „Babel” – Teatr Formy (Wrocław)

Plac Szczepański:

16:00 „Spotkania” (Encontros) – Lusco e Fusco (Hiszpania) 17:00 „Nieco klaunady (Little Clownery) – SASZAiSASZA (Rosja) 18:00 „Antysłowa” (Antiwords) – Spitfire Company (Czechy) 19:00 „O ósmej na Arce (Jak przemycić pingwina w walizce)” – Zdrojowy Teatr Animacji (Jelenia Góra) 20:00 „Ostatni bastion” (The Last Bastion) – The Theatre Company Mr Pejo`s Wandering Dolls (Rosja)

Sobota 12 lipca 2014

Rynek Główny od strony Ratusza:

15:00 „TRAPS” – Efimer (Katalonia, Hiszpania) 16:00 „Project Baby” – Zespół aktorów Teatru KTO (Kraków) 16:00 „Café Frappé!” (w kawiarni Vis a Vis) – Cie les mobilettes (Francja) 17:00 „Stacja Królik” (Trainstation Rabbit) – SASZAiSASZA (Rosja) 18:00 „Drzwi” (Doors) – The Arkhangelsk Youth Theatre (Rosja) 20:00 „Rudymenty czyli Wtóra Księga Rodzaju” – Teatr Snów (Gdańsk) 21:00 „Słońce na wschodzie, na zachodzie księżyc. Sen o nocy letniej” – A3Teatr Kolekcjonerzy Wzruszeń (Policzna) 21:00 „Taniec śmierci” (The Dance of Death) – Efimer (Katalonia, Hiszpania) 23:00 „Wrong Turn 2” – Sacude Vertical Dance and Aerial Dance (Hiszpania)

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

16:00 „Inwazja” (The INVASION) – The LJUD group (Słowenia) 17:00 „Cicindela” – Krakowski Teatr Tańca 18:00 „Impresario” – Teatr Nikoli (Kraków) 19:00 „Sconcerto d’amore” – Compagnia Nando e Maila (Włochy)

Plac Szczepański:

15:00 „Beczka śmiechu” – Teatr na Walizkach (Wrocław) 17:00 „Angel-y” – ALT@RT, Lucia Kašiarová & Vanda Hybnerová (Czechy) 18:00 „Méchant” – io théâtre and Compagny Les Eléments DISPOnibles (Francja) 19:00 „O ósmej na Arce (Jak przemycić pingwina w walizce)” – Zdrojowy Teatr Animacji (Jelenia Góra) 21:00 „Ostatnie szaty cesarza” (The Emperor’s Last Clothes) – The Physical Theatre "InZhest" (Białoruś)

Niedziela 13 lipca 2014

Rynek Główny od strony Ratusza:

16:00 „Café Frappé!” (w kawiarni Vis a Vis) – Cie les mobilettes (Francja) 22:00 „C’era una volta” – Ondadurto Teatro (Włochy) 23:00 „Corazon de Angeles” – Theater Tol (Belgia)

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

17:00 „Cicindela” – Krakowski Teatr Tańca 18:00 „Inwazja” (The INVASION) – The LJUD group (Słowenia) 19:00 „Sconcerto d’amore” – Compagnia Nando e Maila (Włochy) 20:00 „Rudymenty czyli Wtóra Księga Rodzaju” – Teatr Snów (Gdańsk)

Mały Rynek:

16:00 „Méchant” – io théâtre and Compagny Les Eléments DISPOnibles (Francja) 17:00 „Beczka śmiechu” – Teatr na Walizkach (Wrocław) 18:00 „Nieco klaunady (Little Clownery) – SASZAiSASZA (Rosja)

Plac Szczepański:

17:00 „Angel-y” – ALT@RT, Lucia Kašiarová & Vanda Hybnerová (Czechy) 19:00 „O ósmej na Arce (Jak przemycić pingwina w walizce)” – Zdrojowy Teatr Animacji (Jelenia Góra) 21:00 „Ostatnie szaty cesarza” (The Emperor’s Last Clothes) – The Physical Theatre "InZhest" (Białoruś)

Spektakle, które będzie można obejrzeć na festiwalu ULICA 27

„Angel-y” – ALT@RT, Lucia Kašiarová & Vanda Hybnerová (Czechy)

Nikt nie jest tak samotny jak anioły, które strzegą bram nieba. Czekają, ale nikt nie przybywa. Cisza. Czas upływa. Muszą się rozweselić. Przybywajcie i oglądajcie mieszankę wszelkiego rodzaju stereotypów. Patrzcie na dwie cyniczne kobiety, które nie boją się być godne współczucia, na dwa ciała uginające się pod ciężarem skrzydeł, które powinny je unosić, ale nikt nie wie dokąd. Podzielą się z wami swą niezdarnością i prymitywnym poetyzmem.

Lucia Kašiarová i Vanda Hybnerová, tancerka i aktorka, obydwie są matkami, ironiczne, romantyczne i pełne tęsknoty.

Czas trwania: 60 minut.

„Antysłowa” (Antiwords) – Spitfire Company (Czechy)

Spektakl powstał pod wpływem utworów Vaclava Havla, a szczególnie jego sztuki Audiencja i jej legendarnej adaptacji filmowej, gdzie w rolę browarnika wcielił się Landovsky, który potrafił wypić dziewięć kufli piwa i wciąż kreować swą postać...

Czy aktorki przebiją tę legendę? Czy osiągną stan na krawędzi, nawiązując do havlowskiego motywu alienacji i do hrabalowskiej poetyki samotności?

Poza nimi dwiema, pozostałe główne role kreowane są przez gigantyczne głowy autorstwa rzeźbiarki Pauliny Skavovej, ze wsparciem muzyki skomponowanej specjalnie do spektaklu przez Sivana Eldara.

Czas trwania: 50 minut.

„Babel” – Teatr Formy (Polska)

Babel dotyczy może najbardziej niezwykłego dzieła w historii architektury – Wieży Babel. Biblijna budowla jest bowiem – wedle intencji twórców – metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję, po której poruszają się. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji.

Czas trwania: 60 minut.

„Bardzo dziwna bajka” i „Morskie opowieści” – Teatr Pinezka (Polska)

Teatr Pinezka - Stary klaun i morzeDobrze znany w Krakowie Klaun Pinezka przywiezie na festiwal dwa spektakle. Jak zwykle będą one adresowane do najmłodszych widzów, więc myślę, że dla rodziców z dziećmi jest to punkt obowiązkowy! Zwłaszcza, że przedstawienia zaprezentowane w ubiegłym roku bardzo dzieciom do gustu przypadły! Prawdopodobnie znowu będą kipiały humorem, klaunadą, żonglerką oraz akrobacjami, a i morału – jak w każdej dobrej bajce – nie powinno zabraknąć!

W Bardzo dziwnej bajce przeplatają się motywy wielu bajek, tworząc barwne widowisko familijne. Krasnoludek, Troll, Czerwony Kapturek, Rycerz, Motylek, Baba Jaga i klaun, to tylko niektóre z bajkowych postaci, które pojawiają się w spektaklu.

Morskie opowieści to natomiast historia klauna, który znajduje w butelce list z mapą skarbu piratów i rozpoczyna swoją wielką morską przygodę, w której wraz z widownią popłynie na dziwne wyspy zamieszkałe przez fantastyczne postacie (m.in. Fioletowego kota, Pana osła czy hinduskiego hipnotyzera).

Przyjdźcie koniecznie, w zeszłym roku mój sześcioletni syn podsumował cały festiwal jednym zdaniem: klaun Pinezka był najlepszy!

„Beczka śmiechu” – Teatr na Walizkach (Polska)

Beczka Śmiechu to wybuchowa mieszanka komediowych wątków fabularnych. Tytułowa beczka to miejsce, z którego aktorzy wyciągają mnóstwo gagów i niecodziennych rekwizytów. Spektakl ma bardzo przewrotną fabułę: zarówno widzowie stają się aktorami jak i aktorzy – widzami.

Beczka Śmiechu nawiązuje do tradycji teatru improwizacji, nowoczesnej rosyjskiej clownady oraz cyrku. W spektaklu możemy zobaczyć parodię cyrku: akrobatyki, żonglerki oraz jazdę na jednokołowym rowerku. A także pokaz tresury dzikich zwierząt, którymi są... sami widzowie tak wciągnięci w akcję, że wykonują wszelkie polecenia tresera. Pojawia się również postać hipnotyzera, który dzięki nadprzyrodzonym mocom tworzy z widzów konstrukcję nie do złamania!

Bezpośredni, zabawny, porywający spektakl, który otrzymał Główną Nagrodę na Festiwalu Teatrów Plenerowych w Białej Podlaskiej w 2006 roku.

Czas trwania: 55 minut.

„Café Frappé!” – Cie Les Mobilettes (Francja)

Tańczą tam, gdzie nikt by się tego nie spodziewał! Świeże przedstawienie, którym można się delektować w kawiarnianym ogródku lub na tarasie, podróżując do lat pięćdziesiątych. Przy dźwiękach starego radia, Judith i Lily poruszają się wokół stolików, krzeseł i klientów kawiarni, aż w końcu sprawiają, że wszyscy zaczynają tańczyć do rytmu standardów z lat pięćdziesiątych. Interaktywne i oryginalne doświadczenie teatru tańca!

Czas trwania: 45 min.

„C'era una volta” – Ondadurto Teatro (Włochy)

C'era una volta – nowa produkcja Ondadurto Teatro – to znacznie więcej niż spektakl o księżniczkach i bohaterach. Opowieści i legendy pochodzące z tradycji wielkich autorów, od braci Grimm do Lewisa Carrolla, od Hohanna Karla Augusta Musäusa do Hansa Christiana Andersena, są tu zinterpretowane na nowo w mrocznej atmosferze i ze "słodko-kwaśnym" smakiem. Baśniowa wyobraźnia, tak słodka i śliczna w naszych wspomnieniach, zostanie tu przekształcona, a granice pomiędzy dobrem i złem staną się ulotne. Czy to możliwe, że Czerwony Kapturek ma swoją ciemną stronę? A co powiecie na jasne, słodkie i melancholijne strony czarownic i macoch?

C'era una volta to kolorowa i urocza rewia – dzieło interdyscyplinarne, w którym fascynujące obiekty ruchome, efekty wodne i rozwiązania technologiczne dostarczają publiczności niepowtarzalnych przeżyć. Jest to dzieło współczesne, które przetasowuje dawne tradycje, odrzucając ich "dobry i słodki" aromat.

Czas trwania: 60 minut.

„Cicindela” – Krakowski Teatr Tańca (Polska)

Uwodzący taniec owadziej femme fatale... Bezwzględna gra nienasyceń... Konwulsyjny taniec śmierci poczęty w słodyczy rajskiego owocu...

Cicindele – owady z rzędu chrząszczy, z rodziny trzyszczy, będące zajadłymi drapieżnikami. Poruszają się krótkimi skokami, największą sprawność osiągają w trakcie upału. Charakteryzują się dziwnym sposobem ucieczki: odlatują, odwracają się i czekają na oprawcę, wyciągając go w ten sposób w głąb pustyni. Oprawcy stają się ofiarami, padają z głodu i wyczerpania. Cicindele żywią się nimi. Na pierwszy rzut oka ich sylwetki są pełne wdzięku. W rzeczywistości posiadają jednak ostre szczęki i są tak okrutne, że pożerają się nawet wzajemnie.

"ZWABIĆ, UCIEC, POCZEKAĆ, ZNISZCZYĆ…"

Spektakl nagrodzony na XXXIV Tyskich Spotkaniach Teatralnych za "poprowadzenie pięknego dialogu ruchu" (2007 rok) oraz na X Jubileuszowych Konfrontacjach Tańca Współczesnego w Koninie (2009 rok – nagroda główna).

Czas trwania: 30 minut.

„Corazôn De Angeles” – Theater Tol (Belgia)

Lekkość i radość to najważniejsze tematy tego przedstawienia ukazującego zaślubiny, podczas których zakochana para tańczy i wznosi się w powietrze. Łączy ich miłość i dobre towarzystwo muzyków i baśniowych stworów. Wielkim prezentem dla nowożeńców są anioły – stróże, marzyciele, mędrcy. Dziś w naszej kulturze panna młoda niesie bukiet kwiatów. Pierwotnie był to bukiet mocnych ziół, które pomagały w odpędzaniu od małżeństwa złych duchów. W spektaklu Corazon de Angeles, panna młoda nie dostaje bukietu w celu odpędzania zła, lecz anioły w celu zatrzymania dobra. Publiczność stanie się gośćmi tego wesela. Artyści chcą swoich gości wzruszyć i uszczęśliwić. Dać im niezapomnianą noc.

Kiedy pójdziecie do domu po zakończeniu wesela, chcemy, byście poczuli, że w waszym życiu pojawił się właśnie nowy wymiar! Anioły nie tylko przyniosły dobre rzeczy dla zakochanej pary; również goście powinni uczestniczyć w ich pozytywnej energii.

Czas trwania: 40 min.

„Drzwi (Doors)” – The Arkhangelsk Youth Theatre (Rosja)

Drzwi są pospolitym przedmiotem, który jednocześnie symbolizuje dom – miejsce, do którego zawsze chcemy wracać. W spektaklu drzwi są metaforą wszechstronności teatru, która stoi w sprzeczności ze współczesnym światem. Troje drzwi i mnóstwo różnych sytuacji, zabawnych i poważnych... Życie i śmierć, nadzieja i rozczarowanie, miłość i radość – wszystkiego tego możemy, albo... nie możemy spodziewać się za drzwiami.

Czas trwania: 60 minut.

„Impresario” – Teatr Nikoli (Polska)

Talent jest jak delikatne skrzydła motyla unoszące artystę ponad ziemię, dające mu lekkość i inspiracje. Z drugiej strony są one tak delikatne i kruche, że nawet lekki powiew wiatru jest w stanie naruszyć ich drobną strukturę.

Spektakl Impresario to pełna plastycznych obrazów historia artystów/artystek o wielkim talencie, którzy wpadli w niebezpieczne sidła współczesnego świata. To historia spalonych skrzydeł motyli schwytanych w pułapki świata show biznesu. Główna postać przywołuje na myśl managera, impresario, mającego w ręku władzę, który jak pająk konsekwentnie plącze swoje sieci, by łapać kolejne wielobarwne motyle. Odbiera im swobodę i wolność lotu, a one wraz ze skrzydłami tracą swoje twórcze życie.

Czas trwania: 50 minut.

„In Blue” – Teatr Akt (Polska)

Przedstawienie o lekkiej formie, stanowiące połączenie teatru pantomimy, tańca, cyrku, teatru ulicznego i happeningu. Motywem przewodnim jest podróż w krainę wyobraźni, w którą niespodziewanie wyrusza główny bohater. Spotyka na swej drodze nimfy, syreny, koniki wodne i inne baśniowe stwory. Fantazyjny świat wodny inspiruje do stworzenia ciekawych wizualnie obrazów; czasem lirycznych, jak spokojna toń wodna, czasem plastycznych jak rwący strumień, a czasem gwałtownych, jak wzburzone morze.

Czas trwania: 50 minut.

„Inwazja” (The INVASION) – LJUD group (Słowenia)

Na Ziemi rozbiło sie UFO. Dziwne różowe stwory pojawiają się na ulicach. Co robić? Uciekać? Zawiadomić policję? Sięgać po broń? A może rozpocząć wspólną zabawę?

Przygotujcie się na zaskakujący dialog międzyplanetarny. Nie wpadajcie w panikę! Oni są różowi! Każdy przybysz z innej planety ma swoją opowieść, swój własny sposób komunikowania się i jest dla publiczności nowym, innym wyzwaniem. Przybysze mają szczególną wrażliwość, dzięki której widzą nasz świat jako miejsce nowe i ekscytujące. W poszukiwaniu nowego domu, próbują się zintegrować z naszym społeczeństwem.

Inwazja nie jest typowym przedstawieniem teatralnym. Jest to gra, ruch, różowy wirus, który rozprzestrzenia się na świecie. Przybywajcie i zarażajcie się! Inwazja stawia pytania istotne dla społeczeństw wielokulturowych i dla zasad zachowania w przestrzeni publicznej. Publiczność zostaje zaproszona do uczestnictwa w formie spontanicznych reakcji, dzięki którym staje się częścią opowieści i wraz z aktorami bada granice pomiędzy fikcją i rzeczywistością, aby uczynić teatr grą, rytuałem i wydarzeniem towarzyskim.

Czas trwania: 35–45 minut.

„Korowód tańca” – Kijowski Teatr Uliczny „Highlights” (Ukraina)

Korowód tańca to bardzo żywiołowy i barwny spektakl uliczny, zawierający sceny komediowe i taneczne pozwalające na aktywną zabawę z publicznością. Kolorowe kostiumy, mistrzowskie popisy na szczudłach, humor i wesołość przedstawianych scen wciągają publiczność do zabawy, tworząc niepowtarzalną karnawałową atmosferę, w której dominuje muzyka flamenco, rock and roll, pop dance, a także ukraińska hołubka.

Czas trwania: 60 minut.

„Krótki traktat o wolności” – Teatr trochę Inny (Polska)

Wolność to możliwość wyboru, możliwość samodzielnego podejmowania decyzji. Wolność pozwala nam rozstrzygać, co chcemy robić w życiu, albo przynajmniej, co chcemy robić jutro. Z drugiej strony, w wielu z nas pojawia się lęk przed wolnością. W więzieniu znamy przecież wszystko i wszystkich. Czujemy się bezpiecznie. Kiedy odzyskujemy wolność, zostajemy pozbawieni tych „sieci”, które nas krępują, ale i chronią. Opuszczając klatkę, musimy przyjąć odpowiedzialność za swoje działania i podjąć ryzyko. Wolność nie jest więc jedynie właściwością zewnętrzną, lecz powstaje w ludzkiej świadomości.

O tym właśnie mówi spektakl. „Ubezwłasnowolnieni” marzą o wolności, o tym by przeciąć krępującą ich sieć linek i uniezależnić się od „opiekunów”. Nagle, zupełnie nieoczekiwanie, przychodzi wyzwolenie. Ale historia nie zatrzymuje się na tym spektakularnym momencie triumfu z odzyskanej wolności. Wręcz przeciwnie. Wszystko dopiero się zaczyna. Jak bohaterowie poradzą sobie w wolnym świecie?

Czas trwania: 30 minut.

„Méchant” – io théâtre & LES ELéments DISPOnibles (Francja)

Łącząc śpiew na żywo i zabawy w maskach, Méchant wywołuje w każdym z nas gwałtowne reakcje. Spektakl pokazuje nasze zaburzenia, problemy, cierpienia, a także głupotę i ignorancję.

Czas trwania: 40 minut.

„Nieco klaunady” (Little Clownery) i „Stacja Królik” (Trainstation Rabbit) – SASHAiSASHA (Rosja)

Celem każdego projektu zespołu jest dotarcie do konkretnego miejsca i stworzenie w nim specyficznej, indywidualnej atmosfery. Akcja zazwyczaj rozpoczyna się w miejscu publicznym. Czasem nie wiadomo nawet, kto jest odpowiedzialny za jej rozwój.

W takich oto warunkach SASZAiSASZA żyją, poruszają się, piją herbatę, spóźniają się na pociąg, śpią w ruchu, słuchają trzasków gramofonu, gotują, stepują lub w zamyśleniu patrzą na morze. Celem tej akcji bez słów jest poszukiwanie nowych emocji i uczuć. Artyści nie są zainteresowani powtórzeniami, chociaż nie zaprzeczają, że najlepsze numery mają spakowane w walizce i zawsze są gotowi je wykonać.

„O ósmej na Arce (Jak przemycić pingwina w walizce)” – Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze-Cieplicach (Polska)

O ósmej na Arce to tekst współczesnego autora z Berlina, który odniósł już spory sukces. Sztuka przetłumaczona niedawno na język polski stała się przebojem repertuarowym na naszych scenach.

Intrygująca historia opowiada o przygodach pingwinów oraz o ich wystawionej na poważną próbę przyjaźni, przede wszystkim jednak porusza w lekki, bardzo przystępny dla najmłodszych sposób istotne problemy filozoficzne. Bohaterowie spierają się o to, czy Bóg istnieje, a jeśli tak, to dlaczego go nie widać, czy jest sprawiedliwy, co jest dobre, a co złe, czy można zrobić komuś krzywdę i nie ponieść za to kary... Dyskurs ukazuje dziecięcą ciekawość świata, odwagę w zadawaniu ważkich pytań, trafność spostrzeżeń na temat spraw najważniejszych.

Zaskakujące sytuacje, dobre tempo i mądry dowcip to niezaprzeczalne walory sztuki niemieckiego dramaturga, a błyskotliwe dialogi, świetnie przetłumaczone przez Lilę Mrowińską-Lissewską docenią nie tylko mali ale i duzi widzowie.

Warstwę tekstową sztuki wzmacnia muzyka Pavla Helebranda. Fenomenalny jest blues pingwina, wyśpiewany przez Sławomira Mozolewskiego. Inne utwory na długo pozostają w pamięci swą melodyjnością. Dodatkowo aktorzy na żywo grają na instrumentach. Wszystko w barwnych kostiumach i plastycznej, a jednocześnie prostej scenografii Urszuli Kubicz-Fik.

Czas trwania: 60 minut.

„Ostatni bastion” (The Last Bastion) – The Theatre Company Mr Pejo's Wandering Dolls (Rosja)

Ostatni bastion dawnego teatru – spektakl jarmarcznej bufonady, która zanika pod naporem awangardy współczesnej sztuki koncepcyjnej. Postacie to tradycyjni mieszkańcy domku z kart: Poliszynel i Pierrot – aktor i aktorka – komedianci. Wpisując się w zasady gatunku prawdziwej bufonady, przedstawienie jest pełne sztuczek i mitycznych stworzeń, takich jak Minotaur, który w teatrze symbolizuje element nieracjonalny.

Tematem spektaklu są problemy związane z agresją i granicami blagi. Ostatni bastion to spektakl nie tylko zabawny, ale też prowokujący. Postacie strzelają z katapulty, budują barykady, próbują dezerterować i wywieszają białą flagę. Przedstawienie dla publiczności w każdym wieku.

Mr Pejo`s Wandering Dolls (Rosja) - DecadenceMr Pejo's Wandering Dolls gościł już na krakowskim festiwalu w poprzednich latach i pewnie wielu stałych bywalców tę grupę teatralną kojarzy. Mnie póki co nie zawiedli, zawsze prezentując coś godnego uwagi. Zawsze też potrafili wciągnąć do zabawy zarówno młodszych jak i starszych widzów.

Czas trwania: 50 minut.

„Ostatnie szaty cesarza” (The Emperor’s Last Clothes) – The Physical Theatre "InZhest" (Białoruś)

Teatr ruchu InZhest z Mińska jest niezależną białoruską grupą artystyczną, która przez ponad 30 lat działa w dziedzinie współczesnej pantomimy, tańca butoh, improwizacji oraz przedstawień w plenerowych. Grupa w tragikomicznej formie karnawałowej opowiada o iluzoryczności władzy i o tym, że wszystko się zmienia.

Pewnego razu pewien cesarz zechciał przejść ulicami miasta i porozmawiać z prostymi ludźmi. Ale nigdy nie wiadomo, co może się wydarzyć w następnej chwili...

Czas trwania: 45 minut.

„Port magiczny” – Teatr Wagabunda (Polska)

Port Magiczny – aranżacja przestrzeni w unikatowy plac zabaw, w której uczestniczą widzowie. Dookoła instalacji – repliki zapomnianych zabawek jarmarcznych, rozgrywają się działania łączące elementy teatru ulicznego, cyrku i gier podwórkowych. Konstrukcje zostały zaprojektowane i wykonane tradycyjnymi metodami przy użyciu drewna i metalu. Dla wielu gier wykorzystano przedmioty codziennego użytku jak wieczka do słoików, kany na mleko, miski i garnki. Zabawki są tak animowane, żeby uczestnicy i widzowie mogli przenieść się do odpowiadającego grze momentowi historii. Aktorzy nawiązują do średniowiecznych tradycji sztuki ulicznej: kuglarzy, skomorochów – ruskich artystów wędrownych oraz dziewiętnastowiecznej sztuki prestidigitatorskiej.

Zdarzenie teatralne Port Magiczny angażuje do wspólnej zabawy i uczestnictwa całe rodziny, zakochane pary i pojedynczych przechodniów.

„Rudymenty czyli Wtóra Księga Rodzaju” – Teatr Snów (Polska)

Rudymenty to pozostałości i początki. Bohater wędrujący z łóżkiem – wehikułem, z resztek, pozostałości po minionym świecie, buduje go ponownie, odnawia, ustanawia. Zazdroszcząc stwórcy, przybysz stwarza fragment świata według swojej ludzkiej miary. Ze znalezionych części montuje manekiny, tworzy – odnawia pierwszych ludzi, przywołuje codzienne sytuacje. Kilka znalezionych przedmiotów uzupełnia zatrzymane życie małej społeczności. Z chaosu wyłania się ład. To my każdego dnia nadajemy znaczenia życiu i światu. Uparcie go poruszamy.

Spektakl powstał z inspiracji Traktatem o manekinach Bruno Schulza.

Czas trwania: 45 minut.

„Sconcerto d’amore” – Compagnia Nando e Maila (Włochy)

Sconcerto d’amore to spektakl-koncert złożony z gagów, akrobacji powietrznych, gier muzycznych, śmiałej warstwy dźwiękowej i mnóstwa komedii. Nando i Maila to para artystów: on jest eklektycznym muzykiem, ona muzykiem-aktorką... Ale są oni w konflikcie zarówno na scenie jak i w życiu. Założyli się o to, kto pierwszy zostanie wykonawcą muzyki niemożliwej. Przekształcą oni samonośną konstrukcję, do której zamocowano trapez i tkaniny do akrobacji powietrznych, w zaskakującą orkiestrę. Pręty konstrukcji zastąpią bębny, bas, wiolonczelę, harfę i dzwony rurowe, które zagrają wraz z klasycznymi instrumentami, takimi jak trąbka, eufoniom, akordeon, skrzypce, flety, cymbały i gitara elektryczna. Oczywiście ich spotkanie na scenie jest wynikiem doskonale przemyślanego wyboru. Jednak kontrasty i różnice brzmień sprawiają, że koncert jest niezwykle oryginalny, komiczny i dynamiczny.

Czas trwania: 60 minut.

„Ślepcy” – Teatr KTO (Polska)

Teatr KTO - ŚlepcyŚlepcy to widowisko oparte na książce José Saramago Miasto ślepców. Nie przemawia ono do widzów słowami, ale za to kreowane przez artystów obrazy są aż nadto wymowne. W tym wypadku obrazy i dźwięk w zupełności wystarczają, by przenieść nas do zupełnie innego, koszmarnego świata.

Za sprawą tajemniczej epidemii mieszkańcy pewnego nienazwanego miasta masowo tracą wzrok, a bezradna władza postanawia odizolować ociemniałych w zakładzie psychiatrycznym. W pewnym sensie odseparowani od cywilizacji pacjenci wraz ze wzrokiem zdają się tracić swoje człowieczeństwo, a może raczej pokazują właśnie jego prawdziwe oblicze? W ciągu zaledwie kilku minut kolorowo ubrani ludzie zamieniają się w zwierzęta walczące o swój kawałek miejsca, swoje łóżko, o jedzenie i wodę. W tym mrocznym świecie zdarzają się chwile niemalże szczęśliwe, ale te poprzez kontrast tylko wzmacniają dominujący smak nieszczęścia, przemocy i gwałtu.

„Słońce na wschodzie, na zachodzie księżyc. Sen o nocy letniej” – A3Teatr (Polska)

Wieczorna parada. Sennie ulotna, rozświetla magicznymi lampionami noc, wędruje po bezdrożach. Porywa do tańca, ujmuje śpiewem, łagodzi smutki, przenosi w marzenia. Rozbudza muzyką, wirowaniem, zawrotem głowy. Wodzi na pokuszenie, nie grzeszy prowokacją. Brzmi bez słów muzyką graną na żywo i śpiewem ludzkiego głosu. Porywa w taneczne korowody widzów i aktorów. Zmienia role – widz staje się aktorem, aktor patrzy z podziwem.

Spektakl niesforny w warstwie muzycznej, dynamiczny i przewrotny w akcji, wizualnie intryguje świetlistymi lampionami i kostiumami. Budzi siłę drzemiącą w mariażu zachodniego dziedzictwa i wschodniej mistyczności. Inspiruje się rytuałem cyklu słonecznego i lunarnego, praktykami magicznymi odprawianymi ku czci przodków i żywiołów i łączy je z zabawą i śmiechem.

Siły natury – u Szekspira ubrane w mitologiczny kostium – w tradycji wschodniej ujawniają się poprzez czynności magiczne: rytualną kąpiel, palenie ogni, obchodzenie wokół, skoki, taniec korowodowy, archaiczny „biały” śpiew i muzykę instrumentalną. Ale też przez zabawy, żarty i śmiech.

Jest ulotny, nieuchwytny, z mnogością przeobrażeń i emocjonalnych doznań. Jest zmienny – kształty, formy i postaci wraz z upływającymi sekundami przybliżają się do innej formy czy postaci, trzeba tę formę zawczasu uchwycić, lecz wcześniej należy ją dogonić.

Czas trwania: 55 minut.

„Spotkania (Encontros)” – Lusco e Fusco (Hiszpania)

Spektakl Spotkania to przedstawienie o charakterze interdyscyplinarnym, które łączy teatr ruchu z tańcem i współczesnym cyrkiem. Ta unikalna metoda ekspresji służy do przekazywania publiczności problemów, z którymi borykają się postacie. Komedia i wirtuozeria to kolejne elementy tego eklektycznego przedstawienia o dwóch osobach, które poznają się na nowo po długim życiu w oddali: dotykają się, wąchają, wyczuwają i razem ruszają w drogę.

Zdolności ruchowe i interpretacyjne aktorów będą tłem, na którym emocje naszkicują prostą opowieść, gdzie postacie wyruszą w podróż krętą drogą relacji międzyludzkich, pokazując bogactwo barw istniejących w każdym z nas, od najszczerszej życzliwości po ekstremalne przejawy zła.

Czas trwania: 45 minut.

„Taniec śmierci” (The Dance of Death) – Efimer (Hiszpania)

Artyści teatru Efimer przy pomocy tysiąca efektów i szkieletu wysokiego na pięć metrów włamią się do przestrzeni publicznej. W ich nowej, szalonej propozycji poczujecie energię sześciu szalonych ludzi uzbrojonych w instrumenty, co zmieni Wasze wyobrażenie o muzyce na żywo. Oto nadchodzi Taniec śmierci, aby poruszyć wasze szkielety i wprowadzić was na szczyty wolności!

Czas trwania: 60 min.

„Testament Szewczenki” – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia (Ukraina)

Życie Tarasa Szewczenki, wielkiego pisarza, poety, malarza, więźnia łagrów, duchowego przywódcy narodu ukraińskiego, opowiedziane środkami teatru ulicznego. Artyści lwowscy przybliżą jego genialną twórczość, jakże aktualną dziś, w dobie dramatycznych napięć na Ukrainie. W barwnym widowisku wykorzystywane są szczudła, mobilne machiny, płonące elementy scenograficzne i efekty pirotechniczne.

Czas trwania: 60 minut.

„TRAPS” – Efimer (Hiszpania)

Pragnąc odzyskać uroki dzieciństwa, artyści prezentują nowy wynalazek: trzy smoki stworzone z kawałków materiału, które wyglądają tak jakby pochodziły z tego fantastycznego, dziecinnego świata. Ich stwory przypominają własnoręcznie robione przytulanki, misia, zrobionego kiedyś przez waszą babcię albo jak postać, którą możemy stworzyć z odpowiednio poskładanej serwetki.

Czas trwania: 30 minut.

„Wrong Turn 2” – Sacude Vertical Dance and Aerial Dance (Hiszpania)

Wrong Turn 2 to taniec na pionowej powierzchni, który porywa publiczność. Przedstawienie adresowane jest do szerokiej publiczności i opowiada historię spotkania w świecie fantazji, z wykorzystaniem projekcji video oraz działań dwóch postaci o imionach Sacu i Mika. Są to istoty, które marzą, tańczą, biegają, skaczą i unoszą się w powietrzu, dzieląc się swoimi emocjami z widzami, którzy podziwiają spektakl.

Czas trwania: 17 minut.

Witold Wieszczek
PodróżeKulturaMuzykaHistoriaFelietonyPaństwo, polityka, społeczeństwoPowieści i opowiadaniaKącik poezjiRecenzjeWielkie żarcieKomiks
PrzewodnikiAlbaniaNepalPolskaRumunia
Oceń zamieszczony obok artykuł.
Minister kazał, więc uprzejmie informujemy, że nasze strony wykorzystują pliki cookies (ciasteczka) i inne dziwne technologie m.in. w celach statystycznych. Jeśli Ci to przeszkadza, możesz je zablokować, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w artykule: Pliki cookies (ciasteczka) i podobne technologie.