Al Metlaoui is situated in the west of Tunisia, between Gafsa and Tozeur. At the end of 19th century, in the vicinity of Gafsa, a French amateur geologist discovered the deposits of phosphates which in turn contributed to a change of the city into the important centre of the mining industry. Nowadays, the phosphate being extracted here is one of the main sources of income for Tunisia. Al Metlaoui is also the place of the first railway station for a tourist train called Lézard Rouge.
Lézard Rouge (The Red Lizard) is the name of a historic train that once was used by the Bey of Tunis as a means of transport between Tunis and the Summer Palace. Train is made up of original carriages dating back to 19 century including Bey’s personal car with red seats.
The train goes from Al Metlaoui to Selja which is 16 km away and then comes back (apart from the final station, there is nothing really else to visit). The whole journey takes less than two hours and would not make more sense if it was not for the fact that the route leads through the Selja Gorge which is simply breathtaking! Pictures cannot convey that impression, you have to see it with your own eyes!
According to the legend, the gorge was supposed to emerge for some princess. She fled in secret with her lover – a warrior called Al Mansour who split surrounding rocks at one swing of a sword and offered to the princess the bottom of the consequently emerged gorge as a marriage bed. I am not sure whether it was comfortable or not, but it was definitely worth the princess!
We wrześniu 2009 roku przez wąwóz Seldża przeszła powódź. Płynie tam potok, który ma źródło na płaskowyżu na wschód od Redeyef/Moulares. Po dużych opadach musiało dojść do niesamowitego spiętrzenia, ponieważ zalane zostało nie tylko całe dno kanionu, ale i tunele kolejowe, które często są nawet 5m powyżej dna. W środku widać, że woda sięgała sufitu. Fala uderzeniowa zaczęła się tam gdzie linia zbiega się z rzeką (powyżej tego punktu tory są całe). Pierwszy został zerwany solidny kratowany most, a potem wszystkie mostki dalej, żaden nie zachował się w całości. Zalania uniknęły tylko dwa ostatnie tunele, ponieważ w tamtym miejscu potok rozchodzi się z torami i woda poszła na równinę u stóp gór. Stacja towarowa przy kopalni też była kompletnie zalana, ale sama kopalnia uniknęła strat ponieważ wąwóz jest już dosyć szeroki na tej wysokości. Samo Metlawi jako leżące dalej nie zostało zalane przez falę, a jedynie podtopione przez deszcze.
Kolej zostanie najprawdopodobniej odbudowana. Władze tunezyjskie starają nie mówić o zniszczeniu linii, np. na dworcu w Metlawi jest mowa tylko o "chwilowym zawieszeniu" pociągów osobowych do Redeyef.
Wakacje w Tunezji:
Tunis and Sidi Bou Said (Tunisia) (40 zdjęć)Hammamet (الحمامات) / Yasmine / Medina (مدينة) - a mini-guidebook (53 zdjęcia)Roman amphitheatre in Thysdrus / El Djem and Sidi Okba Mosque in Kairouan (29 zdjęć)Matmata, Berber people, camels and Chott el Djerid (45 zdjęć)In jeep, through the Sahara towards the Tatooine planet (34 zdjęcia)Lézard Rouge and the Selja Gorge (46 zdjęć)Wschodnio-zachodni kraj z przygodami (5 zdjęć)