Podróże małe i duże

Wycieczka po pracowitej Łodzi

Człowiek wiedzą, zdobytym doświadczeniem, ambicją i ciężka pracą osiąga sukces – tak właśnie było w przypadku wielkich fabrykantów: Geyera, Scheiblera, Poznańskiego i to właśnie tu – w Łodzi… Ziemi Obiecanej dla każdego.1

W dniach 24–25.05.2017 r. do Łodzi przyjechali uczniowie z pierwszej klasy Gimnazjum nr 143 im. Ignacego Jana Paderewskiego w Warszawie. Pod opieką wychowawczyni Agnieszki Adamusińskiej i pedagoga wspomagającego Ewy Szadejko uczestniczyli w wycieczce śladem pierwszych potentatów przemysłowych Łodzi. Zwiedzanie miasta pod kątem zmotywowania i wzbudzenia refleksji na dalsze życie zawodowe młodego człowieka, okazało się bardzo fascynujące i inspirujące – tak sami wspominają i opisują krótkie, ale bardzo intensywne spotkanie.

Pierwszego dnia, po krótkiej podróży pociągiem, Łódź przywitała nas strugami deszczu, ale po ciepłym powitaniu naszej klasy przez panią przewodnik Joannę Łabeńską przebraną w piękny, historyczny strój XIX-wiecznej kobiety Anny Schaibler wyruszyliśmy śladami twórców imperium przemysłowego. Spacerując ulicami miasta fabrykantów, stopniowo odkrywaliśmy kolejne tajemnice sukcesów łódzkich „królów bawełny” oraz twórców przemysłowego imperium XIX-wiecznej Łodzi. Spacer zakończyliśmy wizytą w Muzeum Fabryki, gdzie młodzież poznała dzieje przemysłowej fortuny rodziny Poznańskich, technikę produkcji tkanin bawełnianych, zobaczyła jak pracują krosna i jak wygląda codzienna praca dawnych robotników.

Wycieczka do ŁodziNa zakończenie wizyty w fabryce „przenieśliśmy się” w czasie do XIX wieku i wcieliliśmy się w role fabrykantów, właścicieli fabryk, producentów tkanin i farbiarzy. Pod okiem przewodnika uczestnicząc w zabawie integrującej klasę, próbowaliśmy dojść do fortuny w bardzo trudnych warunkach drapieżnego kapitalizmu. Próbując dorównać Izraelowi Poznańskiemu, Karolowi Scheiblerowi i innym potentatom przemysłowym handlowaliśmy, zarabiali i tworzyli własne przedsiębiorstwa. Okazało się, że w naszej klasie mamy kilku dobrze zapowiadających się ludzi sukcesu i biznesmenów, którzy pomnożyli swój majątek. Znalazły się również osoby wielkiego serca, które rozdały swój majątek ubogim, wpisując się na listę bankrutów. Cała zabawa okazała się bardzo dobrym sprawdzianem przed wyborem zawodu w przyszłości.

Drugi dzień zaczęliśmy od wizyty w studio filmowym Se-ma-for – Muzeum Animacji. Podzieleni na grupy, po krótkim zapoznaniu się z zasadami tworzenia filmów poklatkowych, każda grupa stworzyła własny film na temat „Moja Przyszłość, kim będę?” przedstawiający każdego w przyszłym życiu zawodowym.

Na zakończenie wycieczki uczestniczyliśmy w specjalnie przygotowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy warsztatach z doradztwa zawodowego w sali konferencyjnej kawiarni Sowa.

Na przykładzie historii Łodzi i jego mieszkańców pani przewodnik Joanna Łabeńska pokazała młodzieży, że już dzisiaj warto zastanowić się nad wyborem przyszłego zawodu i wyznaczyć sobie życiowe cele.

Ewa Szadejko
  1. Joanna Łabeńska, Moja Ziemia Obiecana.