Kultura

Program Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie 2015

Efimer - Taniec śmierciMiędzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych w Krakowie jest imprezą, której chyba już czytelnikom naszego miesięcznika przedstawiać nie trzeba. Jesteśmy na niej regularnie od siedmiu lat, czyli właściwie odkąd Libertas się ukazuje. W tym roku teatry z różnych stron świata nawiedzą Kraków po raz dwudziesty ósmy, a będzie to miało miejsce w dniach 9–12 lipca.

Myślą przewodnią tej edycji festiwalu będzie: Klaun, boski pomazaniec, a według zapowiedzi organizatora na imprezie będzie miało miejsce około 80 realizacji teatralnych. Wystąpią między innymi Leo Bassi, Jango Edwards, Aziz Gual, Paul Morocco, Claire Ducreux, Loco Brusca, Company 1Watti i uwielbiany przez dzieci Klaun Pinezka. Uzupełnieniem programu mają być projekcje filmowe w Kinie pod Baranami, spotkania z artystami, promocja książki „Klaun, boski pomazaniec” i wernisaż wystawy Krakowskiego Stowarzyszenia Fotograficznego FOTOGALICJA.

Ceremonię otwarcia zrealizuje Teatr TOL (Belgia) spektakularnym, podniebnym widowiskiem ponad Wieżą Ratuszowa, a pożegnają widzów 28.ULICY francuscy artyści Underclouds Company spektaklem „Funambus”.

Jeśli lubicie Państwo teatry uliczne, a mieszkacie w rozsądnej odległości, to po prostu nie może Was tam zabraknąć! W razie wątpliwości zapraszam do lektury zamieszczonych poniżej relacji z poprzednich kilku lat, może one pomogą Wam podjąć decyzję. Na wszystkie spektakle oczywiście wstęp wolny. Polecam!

Relacje z poprzednich festiwali:

Program festiwalu ULICA 28 (Kraków)

Czwartek 9 lipca 2015

Rynek Główny od strony Ratusza:

10:00 – 18:00 Krakow Klown Konzept (start na Rynku) 16:00 „Capocomico” – Marco Carolei (Włochy) 17:00 „Ole!” – Paul Morocco (Wielka Brytania) 18:00 „Peregrinus” – Teatr KTO (Polska) (start: ul. Szewska 22) 19:00 „Classics duo-Forty Years of entertainment” – Jango Edwards (USA) 22:00 „Pedaleando hacia el Cielo” – Theater Tol (Belgia)

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

16.30 „Estra i Andro” – Krakowski Teatr Tańca (Polska) 18:00 „Clownen Ruben in person” – Clownen Ruben (Szwecja) 19:00 „Vysoké snění” – V.O.S.A. Theatre (Czechy) 20:00 „Perfect Working Order” – Company 1Watt (Francja) 21:00 Orchestre International Du Vetex (Belgia/Francja)

Mały Rynek:

16:00 „Marionetarium Klauna Pinezki” – Teatr Pinezka (Polska) 17:00 „Plovárna” – (bra)Tři v tricku (Czechy) 18:00 „The Smile of the Shipwrecked” – Claire Ducreux (Francja) 19:00 „Wodewil Warszawski” – Teatr Pijana Sypialnia (Polska) 20:00 „De Risa en Risa” – Aziz Gual (Meksyk)

Plac Szczepański:

16:00 „Hej-Ho, Hej-Ha Orkiestra gra!” – Teatr Falkoshow (Polska) 16.30 Orchestre International Du Vetex (Belgia/Francja) 17:00 „Thank You for Dancing” – Les filles Föllen & Barbara Wysoczańska (Stowarzyszenie Teatr Tańca DF) (Hiszpania/Polska) 18:00 „Chungo Ke Te Cagas” – Peter Punk (Hiszpania) 19:00 „The Gag Man” – Elastic (Belgia) 20:00 „Tank” – Muzikanty (Polska)

Teatr Zależny, ul. Kanonicza 1:

16:00 „Podglądanie rodaków, czyli na Zapupiu Dalekim” – Teatr Satyry Zielona Mrówa (Polska)

KINO POD BARANAMI1, Rynek Główny 27:

11:00 „Światła Rampy” reż. Charles Chaplin, wprowadzenie: Patrycja Włodek, spotkanie z Jango Edwardsem, promocja książki „Klaun, boski pomazaniec”

Piątek 10 lipca 2015

Rynek Główny od strony Ratusza:

10:00 – 18:00 Krakow Klown Konzept (start na Rynku) 16:00 „Clownen Ruben in person” – Clownen Ruben (Szwecja) 17:00 Orchestre International Du Vetex (Belgia/Francja) 18:00 „De Risa en Risa” – Aziz Gual (Meksyk) 19:00 „B.O.B. Best of Bassi” – Leo Bassi (Włochy/Hiszpania) 22:00 „Ślepcy” – Teatr KTO (Polska)

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

16:00 „Marionetarium Klauna Pinezki” – Teatr Pinezka (Polska) 17.30 „Estra i Andro” – Krakowski Teatr Tańca (Polska) 19:00 „The Smile of the Shipwrecked” – Claire Ducreux (Francja) 21:00 Orchestre International Du Vetex (Belgia/Francja)

Mały Rynek:

16:00 „The Gag Man” – Elastic (Belgia) 17:00 „Ole!” – Paul Morocco (Wielka Brytania) 18:00 „Perfect Working Order” – Company 1Watt (Francja) 19:00 „Wodewil Warszawski” – Teatr Pijana Sypialnia (Polska) 20:00 „Capocomico” – Marco Carolei (Włochy)

Plac Szczepański:

16:00 „Hej-Ho, Hej-Ha Orkiestra gra!” – Teatr Falkoshow (Polska) 17:00 „Chungo Ke Te Cagas” – Peter Punk (Hiszpania) 18:00 „Mr X” – Loco Brusca (Argentyna/Katalonia) 19:00 „The Gag Man” – Elastic (Belgia) 20:00 „Thank You for Dancing” – Les filles Föllen & Barbara Wysoczańska (Stowarzyszenie Teatr Tańca DF) (Hiszpania/Polska)

Teatr Zależny, ul. Kanonicza 1:

16:00 „Kredyt zaufania” – Iza Kała (Polska)

KINO POD BARANAMI1, Rynek Główny 27:

11:00 „Jo-jo” reż. Pierre Étaix, wprowadzenie: Tadeusz Lubelski, spotkanie z Patem Bellandem

Sobota 11 lipca 2015

Rynek Główny od strony Ratusza:

16:00 „Peregrinus” – Teatr KTO (Polska) (start: ul. Szewska 22) 17:00 „Ole!” – Paul Morocco (Wielka Brytania) 18:00 „Mr X” – Loco Brusca (Argentyna/Katalonia) 19:00 „Requiem for Lost Innocence” – Leo Bassi (Włochy/Hiszpania) 20.30 „Puste Ciało. Okazja do malutkiej rozpaczy” – Sopocki Teatr Tańca (Polska) 21:00 „Perfect Working Order” – Company 1Watt (Francja) 22:00 Parada La Strada

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

16:00 „Estra i Andro” – Krakowski Teatr Tańca (Polska) 17:00 „Chungo Ke Te Cagas” – Peter Punk (Hiszpania) 18:00 „Capocomico” – Marco Carolei (Włochy) 19:00 „De Risa en Risa” – Aziz Gual (Meksyk)

Mały Rynek:

17:00 „Hej-Ho, Hej-Ha Orkiestra gra!” – Teatr Falkoshow (Polska) 18:00 „Lustro” – Teatr Alter (Ukraina) 19:00 „Wodewil Warszawski” – Teatr Pijana Sypialnia (Polska)

Plac Szczepański:

16:00 „Marionetarium Klauna Pinezki” – Teatr Pinezka (Polska) 17:00 „Perfect Working Order” – Company 1Watt (Francja) 18:00 „Don Quichot” – Teatr Klonz (Belgia) 19:00 „The Smile of the Shipwrecked” – Claire Ducreux (Francja)

Teatr Zależny, ul. Kanonicza 1:

16:00 „Niewyczerpany transformista” – Teatr Mumerus (Polska)

KINO POD BARANAMI1, Rynek Główny 27:

11:00 „Klauni” reż. Federico Fellini, wprowadzenie: Tadeusz Lubelski, spotkanie z Leo Bassim

Niedziela 12 lipca 2015

Rynek Główny od strony Ratusza:

16:00 „Hej-Ho, Hej-Ha Orkiestra gra!” – Teatr Falkoshow (Polska) 17:00 Marco Carolei (Włochy) Capocomico 18:00 „Peregrinus” – Teatr KTO (Polska) (start: ul. Szewska 22) 19:00 „De Risa en Risa” – Aziz Gual (Meksyk) 20.30 „The Experiment” – Leo Bassi (Włochy/Hiszpania) 22:00 „Funambus” – Underclouds Company (Francja)

Rynek Główny od strony kościoła św. Wojciecha:

17:00 „Maruczella” – Teatr Nikoli (Polska) 18:00 „Don Quichot” – Teatr Klonz (Belgia) 19:00 „Mr X” – Loco Brusca (Argentyna/Katalonia)

Mały Rynek:

16:00 Orchestre International Du Vetex (Belgia/Francja) 17:00 „Chungo Ke Te Cagas” – Peter Punk (Hiszpania) 19:00 „Wodewil Warszawski” – Teatr Pijana Sypialnia (Polska)

Plac Szczepański:

16:00 „Zázračný divadelný automat (część I)” – Teatro Tatro (Słowacja) 17:00 „Clownen Ruben in person” – Clownen Ruben (Szwecja) 18:00 Orchestre International Du Vetex (Belgia/Francja) 19:00 „Zázračný divadelný automat (część II) ” – Teatro Tatro (Słowacja)

Teatr Zależny, ul. Kanonicza 1:

16:00 „Ampuć, czyli zoologia fantastyczna” – Teatr Mumerus (Polska)

KINO POD BARANAMI1, Rynek Główny 27:

11:00 „Cyrk” reż. Grigori Aleksandrov, wprowadzenie: Paulina Gorlewska

Spektakle, które będzie można obejrzeć na festiwalu ULICA 28

„Chungo Ke Te Cagas” – Peter Punk (Galicja-Hiszpania)

Bohaterem tego komediowego przedstawienia jest Peter Punk, fikcyjna postać z krainy zwanej „Never Again” (Nigdy Więcej).

Jak dziecko, które nie chce dorosnąć, Peter Punk bawi się z widzami, nawiązując z nimi kontakt za pomocą słów i rekwizytów, które wydobywa ze swojej walizki. Spektakl jest pełen humoru, żonglerki i pretekstów do rozśmieszania publiczności. „Chungo que te cagas” to magiczne zaklęcie wypowiadane przez artystę, gdy anonsuje swe coraz trudniejsze cyrkowe wyczyny.

Czas trwania: 40 minut.

„Capocomico” – Marco Carolei (Włochy)

Elegancki mężczyzna w garniturze, z teczką, wygląda na nieco zagubionego. Jednak po kilku minutach przemienia codzienną rutynę centrum miasta w szczególny scenariusz, gdzie wszystko zyskuje nowe znaczenie, a przechodnie stają się aktorami filmowej fantazji...

To proste i bezpośrednie przedstawienie stało się klasyką międzynarodowej sceny teatralnej. Doceni je każdy rodzaj publiczności, niezależnie od miejsca prezentacji.

Capocomico otrzymał kilka nagród w dziedzinie klaunady i komedii, a pośród nich I Nagrodę w kategorii Klaunów i Komików na festiwalu Covent Garden Time Out Festival (w Londynie), I Nagrodę oraz tytuł Komika Roku 1988 w Cardiff (Walia) oraz kilka innych nagród w Belgii, Holandii, Włoszech i Hiszpanii.

Czas trwania: 30 minut.

„Don Kichot” (Teatr Klonz) – (Belgia)

Dwóch starych przyjaciół pojawia się w pustej przestrzeni. Chcą razem zagrać „Don Kichota”. Na oczach publiczności zaczynają tworzyć dekoracje. Nie jest to takie proste, bowiem zaczynają one żyć własnym życiem, przez co artyści wychodzą na nieudaczników. Wreszcie, pomimo wszystkich przeszkód, dwójce przyjaciół udaje się odjechać pod postaciami dzielnego rycerza i jego giermka, aby walczyć z niesprawiedliwością i przeżywać bohaterskie i romantyczne przygody.

Czas trwania: 30 minut.

„Doskonały porządek w pracy” (Perfect Working Order) – Company 1Watt (Francja)

Raz w tygodniu wychodzi z domu i z siebie. Dokądś. Na plac. Spaceruje, rusza się, przemieszcza, krzyczy i w końcu odważa się coś zdziałać. Wyzwala się z siebie i ze swoich ciężarów. Ucieka od swojego zorganizowanego opanowania i staje naprzeciw swojego niepokoju. Odczuwa inspirację!

Czas trwania: 30–40 minut.

„Duet klasyki – 40 lat rozrywki” (Classics duo-Forty Years of entertainment) – Jango Edwards (USA)

Ikona prowokacji i anarchii, Jango Edwards, wraz ze swoją ekstrawagancką partnerką sceniczną, niesamowitym katalońskim klaunem Cristi Garbo, prezentują swoje najlepsze tradycyjne oraz nowe zadziwiające skecze, wykonując je solo lub w duecie, współdziałając ze sobą w perfekcyjnej harmonii.

Jango Edwards to legenda wśród klaunów. Dostawca śmiechu na sceny całego świata od ponad 40 lat. Szaleńcza eksplozja żartów, wygłupów, pantomimy i magii, piosenek i komedii. Nieokiełznana. Doskonała. Kto zna pana Edwardsa, ten wie, że każde przedstawienie to zdarzenie wyjątkowe! A ci którzy go nie znają (nazwijmy ich Jango-dziewicami), będą mieli wreszcie szansę zobaczyć tego fascynującego guru zabawy na żywo, na scenie, tuż obok.

Można go kochać lub nienawidzić, ale nigdy się o nim nie zapomni!

Czas trwania: 90 minut.

„Estra i Andro” – Krakowski Teatr Tańca (Polska)

Krakowski Teatr Tańca w najnowszej produkcji w sposób dowcipny i lekki odpowiada na kłopotliwe pytanie: „Skąd się biorą dzieci?”

Estra i Andro to metaforyczna opowieść o męskości i kobiecości. Widzowie niczym w Woddy Allenowskiej komedii znajdują się w „centrum dowodzenia” organizmu kobiety i mężczyzny, śledząc rozwój akcji na poziomie komórkowym. Spektakl o wyjątkowo uniwersalnym przekazie, w końcu wszędzie „robi się TO” tak samo…

Czas trwania: około 45 minut.

„Funambus” – Underclouds Company (Francja)

Tytuł Funambus pochodzi od łacińskich słów: funis (lina), ambulare (spacerować) i od angielskiego słowa bus (autobus).

Spektakl Funambus ewoluuje w stronę atmosfery inspirowanej komiksami Freda oraz filmami Andrieja Tarkowskiego i Roja Andersona. Lina to aparat kruchy i napięty, to łącznik pomiędzy przestrzenią i ziemią, co z natury rzeczy wydaje się być sprzecznością. Celem zespołu jest krzesanie iskier, które rozpalają się na skutek tarcia pomiędzy tymi elementami.

Rozpoczynając od technik cyrkowych i działań z tego obszaru sztuki, zespół przenosi je do „życia”, do „istoty ludzkiej” z jej kłopotami, marzeniami, szaleństwem, miłościami i niespójnością. W ten sposób Funambus staje się mitologią współczesnych czasów, kiedy to każdy może swobodnie interpretować obrazy, których jest świadkiem. Sekwencja scen pokazuje historię człowieka patrzącego na świat i konfrontującego swoją surową poezję, nostalgię i naturę skłonną do marzeń z chłodem nadchodzącej przyszłości.

Czas trwania: 50 minut.

„Hej-Ho, Hej-Ha Orkiestra gra!” – Teatr Falkoshow (Polska)

Głównymi aktorami spektaklu są instrumenty żywcem wyjęte z orkiestry dętej. Tworzą one harmonię dźwięków oraz niesamowitych kształtów – metalowych krzywizn i połyskliwych powierzchni.

Natomiast widzowie dowiadują się, na jakich zasadach działa orkiestra oraz poszczególne ożywione w teatralnej animacji instrumenty dęte: trąbka, tuba, puzon, waltornia, róg, a także perkusyjne: bęben i werbel. Dodatkowo spektakl odpowiada na pytanie: co dzieje się z instrumentami, gdy już się zużyją? Wprowadza tym samym zagadnienia ochrony środowiska i gospodarowania zużytymi przedmiotami.

Czas trwania: 45–60 minut.

„Kąpielisko” (Plovárna) – (bra)Tři v tricku / The Trick Brothers (Czechy)

Humoreska inspirowana powieścią Vladislava Vančury's Kapryśne lato w reżyserii Veroniki Riedlbauchovej.

Niech spłynie na was atmosfera dawnych dni, kiedy to mężczyźni nie mieli nic lepszego do roboty niż omawianie spraw istotnych dla świata. Bądźcie świadkami chwili, w której pojawia się czarująca dziewczyna, co sprawia, że mężczyźni walczą zawzięcie o jej względy. Tak się ta historia zaczyna. Spektakl pełen humoru, ruchu i cyrkowych środków ekspresji – żonglerka, ewolucje na linie, akrobatyka w parach.

Czas trwania: 60 minut.

„Klaun Ruben we własnej osobie” (Clownen Ruben in person) – Klaun Ruben (Szwecja)

W swoich przedstawieniach Klaun Ruben staje się łącznikiem pomiędzy emocjami, fantazją, opowieścią, przygodami i publicznością. Jest to artysta subtelny, perfekcyjny w nawiązywaniu kontaktu z publicznością, a połączenie muzyki, komedii, radości i powagi sprawia, że spotkanie z nim staje się ciekawym przeżyciem i pozostaje na długo w pamięci.

Czas trwania: około 25 minut.

Krakow Klown Konzept

Projekt w 2 aktach:

9 lipca – akt I: Przywitaj się

10 lipca – akt II: Magiczne kręgi

K.K.K. zakochał się w Polsce 30 lat temu, ale dopiero teraz, podczas 28. ULICY, postanowił wyrazić swą miłość dla Polski, Krakowa i wszystkich ludzi, którzy tu mieszkają. Według niego jest to jedno z najlepszych miejsc do podzielenia się poezją z publicznością. Aby pozostawić tu swój ślad i podarować prezent dla Krakowa, publiczności, dyrekcji festiwalu i dla tworzącego go zespołu, K.K.K. pojawi się w towarzystwie sławnego fotografika, Jefa Rabillona.

Czas trwania: godz. 10.00–18.00.

„Kredyt zaufania” – Iza Kała (Polska)

W Kredycie zaufanie Iza Kała wciela się w profesjonalną trenerkę i prowadzi godzinny kurs rozwoju osobistego, który uruchamia przede wszystkim, skrywane pod powierzchnią powagi, ogromne źródła śmiechu.

Kobiecość, miłość, zazdrość, relacje rodzinne to tylko niektóre z tematów poruszanych w spektaklu. Można potraktować godzinę w teatrze jak namiastkę prawdziwego treningu – z tą różnicą, że ten Izy jest z przymrużeniem oka – na wesoło i z dystansem.

W ciągu godzinnego kursu prowadząca Trenerka pomoże pozbyć się lęków, uwolni emocje i wesprze w rozdmuchaniu nadziei. Wystarczy dać jej tylko… kredyt zaufania!

Leo Bassi

Leo Bassi - UtopiaPodczas 28. ULICY Leo Bassi zaprezentuje 3 spektakle: B.O.B Best of Bassi (10 lipca), Requiem dla utraconej niewinności (Requiem for Lost Innocence) (11 lipca) i Eksperyment (The Experimen) (12 lipca). Znany ze swych występów solowych i ekstrawaganckich działań teatralnych, komik i artysta cyrkowy Leo Bassi wywodzi się z długiej linii rodzinnej włoskich, francuskich i angielskich ekscentryków komedii.

Po swojej rodzinie Leo Bassi odziedziczył wszystkie tajemnice profesji i jest wyjątkowo zręcznym artystą cyrkowym. Obok kontynuacji teatralnych tradycji, jego intencją i celem jest też żywy kontakt ze współczesną rzeczywistością, do której często się odwołuje.

Dla Leo rozrywka nie polega tylko na rozbawianiu i zadowalaniu publiczności – to tylko pretekst! Prawdziwym celem przedstawienia, powinno być dostarczanie publiczności wrażeń ekscytujących i fascynujących, tak aby widzowie poczuli, że doświadczenie spotkania z artystą jest momentem wyjątkowym i jedynym w swoim rodzaju.

„Lustro” () – Teatr „Alter” (Ukraina)

„Czym jest Lustro? Przede wszystkim jest indywidualną ekspresją artysty, próbą jego reakcji-odpowiedzi na aktualne wydarzenia społeczno-polityczne, a jednocześnie wyrazem totalnego braku jakichkolwiek odpowiedzi. Jest refleksją nad niestabilnością i zagrożeniem, które obecnie na co dzień towarzyszą Ukraińcom. Fizyczne lustro – centralny realny i konceptualny element performance – jest lustrem odbijającym obraz rzeczywistości.” (Wiera Meniok, dyrektorka Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu)

Czas trwania: 40 minut.

„Marionetarium Klauna Pinezki” – Teatr Pinezka (Polska)

Teatr Pinezka - Bardzo dziwna bajkaDobrze znany w Krakowie Klaun Pinezka przywiezie na festiwal spektakl pt. Marionetarium Klauna Pinezki. Jak zwykle jest to propozycja adresowana przede wszystkim do najmłodszych widzów, więc myślę, że dla rodziców z dziećmi jest punktem obowiązkowym! Zwłaszcza, że przedstawienia zaprezentowane w ubiegłych latach bardzo dzieciom do gustu przypadły! Prawdopodobnie znowu spektakl będzie kipiał humorem, klaunadą, żonglerką oraz akrobacjami, a i morału – jak w każdej dobrej bajce – nie powinno zabraknąć!

Przyjdźcie koniecznie, mój siedmioletni syn rekomenduje słowami: Klaun Pinezka jest najlepszy!

„Mr X” – Loco Brusca (Argentyna/Katalonia)

„Dr Jekill i Mr Hyde” w wykonaniu Loco Brusca to zmodernizowana historia jednej postaci o dwóch osobowościach. Niektórzy ludzie żyją dziś tam, gdzie się uwięzili, w świecie iluzji, władzy, walki, podboju, stresu i innych cech z długiej listy zła, aż nagle, z rożnych powodów, ich instynkt wyzwala ich i nagle potrafią robić rzeczy wcześniej niewyobrażalne. Jednak nie wiedzą oni zwykle, co z tym zrobić i wtedy z własnej woli powracają do swojego więzienia.

Komiczne przedstawienie z elementami ruchu, klaunady, japońskiego tańca butoh i pantomimy, w którym artysta i jego ciało poszukują granic swoich możliwości...

Czas trwania: 50 minut.

„Od śmiechu do śmiechu” (De Risa en Risa) – Aziz Gual (Meksyk)

Od śmiechu do śmiechu to przedstawienie oparte na wirtuozerii profesjonalnego klauna, który jest przewodnikiem publiczności (dzieci i dorosłych) na tajemniczych ścieżkach śmiechu, od jego delikatnych przejawów, poprzez rechoty aż do gwałtownych wybuchów.

Aziz prowadzi widza poprzez serię wzruszających i ekscytujących scenek klaunady, przeplatanych zręcznie wykonywanymi numerami cyrkowymi z wykorzystaniem rozmaitych rekwizytów (np. jazda na monocyklu, żonglowanie, gra na instrumentach). Na końcu Aziz szuka swojej tożsamości, używając rozmaitych masek i wykonując serię zadziwiająco skontrastowanych ze sobą ról.

Istotnym elementem przedstawienia jest interakcja z publicznością.

Czas trwania: 60 minut.

„Olé!” – Paul Morocco (Wielka Brytania)

El Macho, El Gentleman & El Grotesquo!

Gwiazdorski pojedynek trzech latynoskich kochanków (Dobrego, Złego i Brzydkiego) w rytmie Flamenco, który zjednuje im szacunek wszystkich Carlosów i serca wszystkich Marii, doprowadzając w końcu publiczność do eksplozji.

„Olé!” zawiera wszystkie ożywcze dźwięki od flamenco przez salsę do bluesa, jazzu i popu. Jest to wspaniała uczta muzyki i komedii, pełna inwencji i zabawy. Trzej wykonawcy rywalizują ze sobą, zyskując poklask kosztem innych, co prowadzi do prześmiesznych rezultatów. Wirtuozerska gra na gitarze, parodie muzyki pop, pojawiające się nagle piłeczki pingpongowe, żonglerka owocami i jajami, taniec flamenco wykonywany w zawrotnym tempie i ogień krzesany przez gitary, ręce i stopy.

Spektakl jest odważny i twórczy, a oczarowana publiczność odbywa w nim podróż zakończoną wielką fiestą.

Czas trwania: 45–60 minut.

Orchestre International du Vetex (Belgia/Francja)

Ta grupa muzyczna, pochodząca z francuskojęzycznej części Belgii, obchodzi w 2015 roku swoje 11 urodziny. Jest to szalona orkiestra dęta, która gra mieszankę dźwięków z rożnych stron świata: bałkańskie klimaty, barwne brzmienia z Ameryki Łacińskiej, rytmy Afrykańskie połączone są tu ze śródziemnomorskimi inspiracjami. Wszystkie wykonywane przez orkiestrę tętniące życiem utwory to jej własne kompozycje, które zmuszają publiczność do tańca, podskoków i uśmiechu!

Orkiestra VETEX ma na swoim koncie 4 płyty, ale nade wszystko warto jej słuchać na żywo, z nagłośnieniem na scenie lub też bez, na ulicy – jest to zawsze niezapomniane przeżycie. W ciągu ostatnich 10 lat orkiestra odbyła wiele podróży artystycznych w Europie, Kanadzie, Ameryce Łacińskiej. Doświadczenia zdobyte podczas tych wyjazdów dały początek kilku międzynarodowym produkcjom we współpracy z innymi artystami (Balkan Banquets, Rumbabalkanika, Le beau Bazar). Nowa płyta spodziewana jest jesienią 2015 roku.

Czas trwania: 25–30 minut.

„Pedaleando hacia el Cielo” – Theater Tol (Belgia)

Spektakl kreowany przez Teatr Tol przenosi publiczność do podniebnych krain. Niechaj oczarują was tańczące anioły i muzycy balansujący między niebem a ziemią. Niech spadnie na was ciemność i przeniesie was do magicznego świata snów i marzeń. Niech pieści wasze oczy i uszy podczas wspólnej podniebnej podróży.

Padaleando to nie tylko występ. To pełny spektakl śpiewu, tańca i filmowych obrazów, z miastem w tle. Publiczność będzie urzeczona opowieścią snującą się w przestrzeni przesyconej dźwiękami klasycznej muzyki skrzypcowej.

Czas trwania: 40 minut.

„Peregrinus” – Teatr KTO (Polska)

Przedstawienie inspirowane twórczością poetycką T.S. Eliota i projektami plastycznymi Krzysztofa Wodiczki.

My wydrążeni ludzie My chochołowi ludzie Razem się kołyszemy Głowy napełnia nam słoma. Nie znaczy nic nasza mowa Kiedy do siebie szepczemy... Kształty bez formy, cienie bez barwy Siła odjęta, gesty bez ruchu.T.S. Eliot, przeł. Czesław Miłosz)

Spektakl pokazuje jeden dzień z życia człowieka XXI wieku.

Współczesny Everyman, którego życie „zawieszone” jest pomiędzy domem a pracą w korporacji, „drogę przez życie” identyfikuje z „drogą do pracy”. Peregrynacja w poszukiwaniu sensu jawi się jako mozół dnia powszedniego, odarty z duchowości, miłości i piękna.

Świat Peregrinusa, to cywilizacja „cyfrowa” - smutna, przerażająca i groteskowa, z dominującą religią – konsumpcją. Domem Peregrinusa XXI w. jest witryna sklepu. Mobilny charakter przedstawienia eksponuje perypetie bohatera w różnych kontekstach przestrzeni miejskiej.

Homo Peregrinus to sformatowana jednostka ludzka, odarta z uczuciowości, przewidywalna i pozbawiona indywidualnych cech.

W świecie, gdzie życie tak naturalnie łączy się z życiem, gdzie kwiat nawet w powiewie wiatru łączy się z innymi kwiatami, gdzie łabędź zna wszystkie łabędzie, tylko ludzie budują sobie samotność.

Antoine de Saint-Exupéry

…I tak się właśnie kończy świat I tak się właśnie kończy świat I tak się właśnie kończy świat Nie hukiem ale skomleniem...T.S. Eliot, przeł. Czesław Miłosz)

„Puste Ciało. Okazja do malutkiej rozpaczy” – Sopocki Teatr Tańca (Polska)

Spektakl składa się z 2 aktów, a każdy z nich inspirowany jest życiem i twórczością innego artysty.

Obaj – Franz Kafka i Henri Toulouse-Lautrec – zmagali się z trudnymi relacjami z rodziną, a ujście dla swojej niezwykłej wrażliwości znajdowali w sztuce, którą realizowali w skrajnie odmiennych sposobach. Kafka schowany w sobie i nieśmiały, nie chciał wydać najsłynniejszych swoich prac (zostały wydane po jego śmierci), zaś Toulouse-Lautrec wtopił się w bohemę artystyczną Paryża, stając się nieodłącznym jej elementem. Jeden zanurzony w rozważaniach nad determinacją jednostki przez społeczeństwo i niemożność znalezienia pełni swojego człowieczeństwa, harmonii i szczęścia, drugi zatrzymując w kadrze ludzi i nastrój artystycznej społeczności chwalił życie i codzienność. Obaj umieli zauważyć detal, chwilę, ulotność.

Spektakl rozdzielony przerwą jest impresją na temat ich twórczości. Część kafkowska mroczna i dynamiczna, część inspirowana pracami Toulouse-Lautreca pozornie swobodniejsza, z dekonstruowanym kankanem na czele. Obie części, choć w różny sposób, opowiadają o tym samem – o drodze do zrozumienia i pogodzenia się z samym sobą i ze światem, którą musi przejść każdy człowiek i każdy artysta.

Czas trwania: 80–90 minut (z 30-min. przerwą między aktami).

„Ślepcy” – Teatr KTO (Polska)

Teatr KTO - ŚlepcyŚlepcy to widowisko oparte na książce José Saramago Miasto ślepców. Nie przemawia ono do widzów słowami, ale za to kreowane przez artystów obrazy są aż nadto wymowne. W tym wypadku obrazy i dźwięk w zupełności wystarczają, by przenieść nas do zupełnie innego, koszmarnego świata.

Za sprawą tajemniczej epidemii mieszkańcy pewnego nienazwanego miasta masowo tracą wzrok, a bezradna władza postanawia odizolować ociemniałych w zakładzie psychiatrycznym. W pewnym sensie odseparowani od cywilizacji pacjenci wraz ze wzrokiem zdają się tracić swoje człowieczeństwo, a może raczej pokazują właśnie jego prawdziwe oblicze? W ciągu zaledwie kilku minut kolorowo ubrani ludzie zamieniają się w zwierzęta walczące o swój kawałek miejsca, swoje łóżko, o jedzenie i wodę. W tym mrocznym świecie zdarzają się chwile niemalże szczęśliwe, ale te poprzez kontrast tylko wzmacniają dominujący smak nieszczęścia, przemocy i gwałtu.

Czas trwania: 60 minut.

„Tank” () – Muzikanty (Polska)

Dwóch mężczyzn, rodem z czeskiego Pata i Mata (Sąsiedzi), na urlopie, w odrobinę sentymentalnej podróży w radosne lata 70. Jest przyczepa kempingowa, są leżaki, jest własnoręcznie wybudowany grill, jest nawet kapela grająca na żywo bigbeatowe hity. Brakuje tylko… no właśnie. Na tej radosnej majówce skończyło się piwo.

Jak na roztropnych mężczyzn na urlopie przystało – podchodzą do tematu metodą gospodarczą. Postanawiają we współpracy z publicznością wybudować… browar.

Tank to widowisko uliczne łączące elementy teatru ulicznego, happeningu ze stałym już dla Muzikantów intensywnym pożyczaniem sobie publiczności do współtworzenia tkanki spektaklu. Tym razem publiczność nie tylko buduje z bohaterami browar, ale uczestniczy też w jego funkcjonowaniu, zapewniając niezbędną energię – mechaniczną, elektryczną i hydrauliczną. W sposób zdecydowanie zabawny.

Czas trwania: 40 minut.

„Thank You for Dancing” – Les filles Föllen & Barbara Wysoczańska (Stowarzyszenie Teatr Tańca DF)

Teatr Tańca DF i Les Filles Follen - everybodyskinThank you for dancing to spektakl uliczny z udziałem sześciu performerów i publiczności. Interakcja z widzami jest oparta na zasadach gry wideo. Gracze przechodzą kolejne poziomy, uczestnicząc w tworzeniu choreografii w czasie rzeczywistym.

Thank you for dancing to również specjalnie stworzona aplikacja na urządzenia mobilne, bazująca na systemie motion capture w 3D. Użytkownicy aplikacji kierują wirtualnymi tancerkami za pomocą tych samych instrukcji, które są wykorzystywane podczas spektaklu.

Czas trwania: 35 minut.

„The Gag Man” – Elastic (Belgia)

The Gag Man to zabawny spektakl o dużych walorach wizualnych, zbudowany na śmiesznych, zaskakujących i absurdalnych rymach. Jego styl jest mieszanką cyrku i musicalu pełnego nieoczekiwanych sytuacji i zaskakujących piosenek. Wszystko to jest przygotowane przez klauna o imieniu Elastic, mistrza komedii sytuacyjnej, kpiarskich gagów i improwizacji, która rozluźnia mięśnie uśmiechu i ogrzewa serca publiczności.

Jest to spektakl, który wywołuje wybuchy śmiechu, podczas gdy publiczność wraca do czasów dzieciństwa. Przyjazna twarz Elastica, z jej mimicznymi grymasami oraz jego zrzędzenia wywołują zamierzony efekt przy pomocy delikatnej i ujmującej burleski, w której żongluje on ustami, zgina i połyka stalowy pręt, usiłuje wykonać "salto mortale"...

W spektaklu The Gag Man zobaczymy Elastica na ziemi, w powietrzu i do góry nogami, a jego twarz przybierze rozmaite zniekształcone formy. Jednak pod koniec spektaklu na twarzach widzów pojawi się uśmiech, ponieważ artysta doskonale wie, jak go wywołać.

Czas trwania: 45 minut.

„Uśmiech rozbitków” (The Smile of the Shipwrecked) – Claire Ducreux (Francja)

Claire Ducreux - De PaseoPlenerowy występ solowy – teatr ruchu i interaktywna klaunada. Wagabunda zamienia plac w swoje schronienie i staje się rzeźbą będącą świadkiem jej samotności i jej marzeń – jej przyjacielem. Komediowe przedstawienie teatru tańca, oparte na emocjach i przelotnych relacjach pomiędzy artystką a publicznością.

Czas trwania: 30 minut.

„Wysokie sny” (Vysoké snění) – V.O.S.A. Theatre (Czechy)

Unikalny spektakl w stylu parady teatralnej z towarzyszeniem muzyki na żywo. Zapierające dech instalacje samobieżne i odgłosy miasta. Akrobacje najwyższej próby, elementy żonglerki i pantomimy, pełne wyobraźni wizje maszyn latających i przemierzających oceany. Przedziwne postacie, fantastyczne scenerie i zaskakujące interakcje, które wzbudzają uśmiech na twarzach przechodniów spotykanych w miejscach o całkowicie nieteatralnym charakterze.

W przedstawieniu użyto sześciu oryginalnych maszyn samobieżnych, napędzanych przez rowery i welocypedy. W ich konstrukcji wziął udział Josef Zimovčák – człowiek, który objechał na rowerze nieomal całą ziemię.

Czas trwania: 60 minut.

Witold Wieszczek
  1. Zaproszenia do odbioru w Teatrze KTO (w dnaich 1–8 lipca) oraz w punkcie informacyjnym 28. ULICY na Rynku Głównym (w dniach 9–12 lipca).

PodróżeKulturaMuzykaHistoriaFelietonyPaństwo, polityka, społeczeństwoPowieści i opowiadaniaKącik poezjiRecenzjeWielkie żarcieKomiks
PrzewodnikiAlbaniaNepalPolskaRumunia
Oceń zamieszczony obok artykuł.
Minister kazał, więc uprzejmie informujemy, że nasze strony wykorzystują pliki cookies (ciasteczka) i inne dziwne technologie m.in. w celach statystycznych. Jeśli Ci to przeszkadza, możesz je zablokować, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w artykule: Pliki cookies (ciasteczka) i podobne technologie.