Podróże małe i duże > Rumunia - przewodnik

Góry Fogaraskie – wokół jeziora Bâlea (Rumunia) – przewodnik

Schronisko Balea Lac (Rumunia)Wędrówka we mgłę (Rumunia)ścieżka w Fogaraszach (Rumunia)

Góry Fogaraskie (Munții Făgărașului) to najwyższe pasmo Karpat Rumuńskich. Góry te mają typowo skalisty charakter, kilka szczytów przekracza 2500 m n.p.m. Ponieważ schroniska są znacznie oddalone od siebie, jeśli chcemy wybrać się w góry Fogarskie, trzeba mieć ze sobą namiot.

Grań Fogaraszy we mgłę (Rumunia)Wędrówka we mgłę (Rumunia)Zejście z Varful Iezerului (Rumunia)Czerwony szlak w górach Fogarskich (Rumunia)Fogarasze (Rumunia)

UWAGA! Wszystkich, którzy odwiedzali Rumunię albo planują w najbliższym czasie się do tego kraju wybrać, serdecznie zapraszam do współtworzenia tego przewodnika. Można w tej sprawie pisać na adres redakcji redakcja@libertas.pl.

Jednodniowa wycieczka ze schroniska Balea Lac dookoła jeziora Balea

W drodze na przełęcz (Rumunia)W drodze na przełęcz (Rumunia)Widok na szosę Transfogarską (Rumunia)Widok na jezioro Balea Lac (Rumunia)Fogarasze (Rumunia)Fogarasze (Rumunia)Caldarusa Lunga (Rumunia)

Jeśli nie dysponujemy czasem, jest możliwość poznania małej części pasma, przyjeżdżając w Fogarasze szosą Transfogaraską. Właśnie taką wycieczkę chciałabym państwu zaproponować.

Opisywana trasa zatacza pętlę wokół jeziora Balea, pozwalając zdobyć dwa szczyty i przy dobrej pogodzie nasycić oczy pięknymi widokami na polodowcowe jeziora. Wycieczka zajmuje około 5 godzin.

Trasa rozpoczyna się ze schroniska Balea Lac. Wspinamy się stromą ścieżką szlakiem niebieskiego krzyżyka w kierunku południowo wschodnim na Kozią Przełęcz (Saua Capra 2315 m n.p.m.). Po około 45 minutach osiągamy przełęcz. Przy dobrej pogodzie powinniśmy mieć widok na Lacul Capra. Nam jednak nie dane były takie atrakcje. Wspinaliśmy się we mgle, która stawała się coraz gęstsza, a nasze odzienie coraz bardziej mokre.

Po wejściu na przełęcz kontynuujemy marsz według innego oznaczenia. Rozpoczynamy następną mozolną wspinaczkę szlakiem czerwonego paska – jesteśmy teraz na grani głównej Fogaraszy – jeszcze 100 metrów w górę i zdobywamy szczyt Varful Iezrului (2417 m n.p.m.). Jak przetłumaczyć jego nazwę? Może: „Jeziorak”? Gdyby nie mgła, pewnie roztaczałby się stąd niesamowity widok na co najmniej 5 jezior (największe – Balea Lac – na północy, Lacul Capra i Lacul Caprita na wschodzie i dwa mniejsze jeziorka w Długim Kotle (Caldarusa Lunga) – na zachodzie). Tak przynajmniej wynika z mapy. My widzieliśmy czubki naszych zmokniętych nosów. Ale wkrótce, to wszystko miało się zmienić, o czym jeszcze nie mieliśmy pojęcia i każdy chyba w duchu żałował, że dał się namówić na tę mozolną wędrówkę bez szans na widok na choćby mały kawałek skałki.

Schodzimy ze szczytu w kierunku zachodnim, dalej podążając szlakiem czerwonego paska, najpierw osiągając przełęcz Fareastra Balei – szlak prowadzi kawałkiem całkiem eksponowanej grani – by potem skręcić na trawers zbocza, które góruje nad Caldrusa Lunga.

Schodzimy na przełęcz i skąd wiem, że grań jest eksponowana? Bo mgła się zaczyna przerzedzać!

W pewnym momencie ktoś z ekipy mówi do mnie: „Are you ready for this? Look!” I ja obracam się i widzę ten okropny Jeziorak już cały odsłonięty. Ale radość, że wreszcie coś widać!

Wiatr rozwiewa chmury i oczom naszym ukazują się jeziorka w Długim kotle, ostra grań gór, zbocze, które będziemy trawersować. Już mi nie przeszkadza, że jestem cała mokra i że jest mi zimno. Dla takich chwil warto wspinać się we mgle.

Trawers jest długi, ścieżka miejscami bardzo wąska i również eksponowana. Trzeba uważać i czasami trzymać się zbocza. Obracam się jednak co jakiś czas i robię zdjęcia. Widoki są niesamowite.

Następnie szlak wspina się na Varful Paltinu (2399 m n.p.m.) i schodzi na przepiękną polanę. Tutaj urządzamy zasłużony popas.

Nie wygląda na to, że pogoda poprawi się na dobre. Na horyzoncie widać ponure zwiastuny czegoś nieprzyjemnego. Udaje się jednak zrobić parę zdjęć.

Na polanie opuszczamy szlak czerwonego paska, który wędruje dalej główną granią na zachód i wracamy na północny-wschód do schroniska Balea Lac. Prowadzi do niego szlak niebieskiego paska. Idziemy trawersem w dół, mając jezioro Balea po lewej stronie.

Widok na Curmatura Balei (Rumunia)ścieżka w Fogaraszach (Rumunia)Fogarasze (Rumunia)Widok na Balea Lac (Rumunia)Fogarasze (Rumunia)

Schronisko Balea Lac

Piec w jadalni schronisko Balea Lac (Rumunia)Jadalnia (Rumunia)Widok na zabudowania w rejonie Balea Lac (Rumunia)Schronisko-Balea Lac (Rumunia)

Schronisko Balea Lac to obiekt bardziej przypominający hotel malowniczo położony na półwyspie. Jeśli obejrzymy jego zdjęcia w internecie – zakochamy się w tym miejscu. Ale to jest dobry przykład tego, jakie można mieć wyobrażenie, widząc coś w internecie i rzeczywistości. Zdjęcia wcale nie oddają komercyjnego charakteru tego miejsca. Ponieważ do hotelu można dojechać szosą Transfogaraską, a jest to jedna z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Rumunii, do hotelu zjeżdżają masy turystów, niekoniecznie respektujących zwyczaje turystyki wysokogórskiej. Skutkuje to zupełnym brakiem klimatu. Niektórzy ludzie po prostu śmiecą, zachowują się głośno, robiąc sobie zdjęcia, przyjeżdżają po prostu na obiad, robiąc postój w trakcie podróży szosą.

Następnym minusem schroniska jest brak jadalni dla niepalących. Wyprosiliśmy możliwość jedzenia w sali, która nie była ogólnie dostępna dla wszystkich, jadł tam personel schroniska.

Panuje tu duży ruch, obsługa dwoi się i troi, żeby nadążyć z realizacją zamówień. Jest to głównie młodzież studencka i są przemili.

Nocowaliśmy w schronisku 2 noce i reklamowałam pokój – nie było żadnego problemu z zamianą.

Właściwie, to może sama jestem sobie winna, bo czego się można spodziewać po hotelu, do którego można główną drogą samochodem. Ale jakoś wydawało mi się, że na wysokości ponad 2000 m nad poziom morza nie będzie takich śmieciarzy!

Poszłam sobie rano pobiegać naokoło jeziora. I z obrzydzeniem odkryłam tony śmieci na ścieżce. Śmieci takich po popasowych – butelki plastikowe, kolby kukurydzy, puste torebki po czipsach. A nieopodal młoda para przyjechała na sesję zdjęciową.

Dlatego nie podoba mi się szosa Transfogaraska. Szpeci widoki i przyprowadza turystów nieumiejących się zachować w górach. Myślę, że warto zwiedzić góry Fogaraskie z innej, mniej dostępnej strony. Tylko, czy wielu znajdzie się w dzisiejszych czasach takich twardzieli, co poświęcą długo wyczekiwany urlop na wędrowanie z namiotem?

Góry, jak to góry, oferują piękne widoki i dreszczyk emocji, jednak rejon Balea Lac i szosa Transfogaraska nie zrobiły na mnie pozytywnego wrażenia.

Joanna Kuklińska

Załóż wątek dotyczący tego tekstu na forum

Rumunia - przewodnik:

Satu Mare / Satmar (Rumunia) - przewodnik (52 zdjęcia)Săpânţa - Wesoły cmentarz (Rumunia) – przewodnik (35 zdjęć)Bârsana, Marmarosz / Maramureş (Rumunia) - przewodnik (48 zdjęć)Humor / Mănăstirea Humorului i Woroniec / Voroneţ (Rumunia) - przewodnik (32 zdjęcia)Arbore i Klasztor Suczewica / Mănăstirea Suceviţa (Rumunia) – przewodnik (43 zdjęcia)Kaczyka / Cacica (Rumunia) – przewodnik (21 zdjęć)Vama Veche (Rumunia) - przewodnik (94 zdjęcia)Braszów / Braşov (Rumunia) – przewodnik (68 zdjęć)Curtea de Argeş (Rumunia) – przewodnik (31 zdjęć)Szosa Transfogaraska / Transfăgărăşan (Rumunia) – przewodnik (68 zdjęć)Sybin / Sibiu / Hermannstadt (Rumunia) – przewodnik (86 zdjęć)Hunedoara / Vajdahunyad (Rumunia) - przewodnik (57 zdjęć)Jaskinia Niedźwiedzia / Peştera Urşilor (Rumunia) – przewodnik (29 zdjęć)Ştefan Hruşcă – kolędnik z SiedmiogroduSyhot Marmaroski / Sighetu Marmaţiei (Rumunia) – przewodnik (9 zdjęć)Kościoły Obronne Siedmiogrodu (Rumunia) – przewodnik (25 zdjęć)Rimetea / Torocko pod Szeklerską Skałą (Rumunia) – przewodnik (21 zdjęć)Konstanca / Constanța (Rumunia) – przewodnik (22 zdjęcia)Sigiszoara / Sighișoara (Rumunia) – przewodnik (28 zdjęć)Pogranicze Sybina / Mărginimea Sibiului (Rumunia) – przewodnik (41 zdjęć)Wąwóz Galbeny / Cheile Galbenei (Rumunia) – przewodnik (23 zdjęcia)Twierdza Ponoru / Cetatile Ponorului (Rumunia) – przewodnik (19 zdjęć)Płaskowyż Padisz / Padiș (Rumunia) – przewodnik (52 zdjęcia)Wąwóz Râmeț / Cheile Râmețului (Rumunia) – przewodnik (29 zdjęć)Góry Fogaraskie – wokół jeziora Bâlea (Rumunia) – przewodnik (24 zdjęcia)