Kultura

AfryKamera 2017

Afrykamera20172-4 czerwca 2017. Pojedynczy bilet będzie kosztować 13 złotych. Karnet na 6 filmów 60 złotych.

Zapraszamy na 12. odsłonę Festiwalu AfryKamera, która dedykowana jest Ghanie.

Odbędzie się od w dniach 2-4.06.2017 r. w łódzkim kinie BODO (ul. Rewolucji 1905 r. 78/80)

Festiwal AfryKamera to interdyscyplinarne wydarzenie skupiające ludzi zafascynowanych wielobarwną kulturą Afryki. Jest pierwszym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej festiwalem filmowym, który promuje kino afrykańskie. W ramach blisko 70-ciu projekcji na terenie całej Polski prezentujemy filmy fabularne, krótkometrażowe i dokumenty. Ponadto organizujemy wystawy, koncerty, spotkania autorskie, odczyty literackie, debaty oraz pokazy multimedialne.

Program tegorocznej AfryKamery w Łodzi przedstawia się następująco.

2.06 (piątek)

19:00 POSZUKIWANIA / SEARCHING – krótkie / shorts 114'

21:00 KEMTIYU-CHEIKH ANTA 94'

3.06 (sobota)

18:00 ŚWIAT GILBERTE / GILBERTE'S WORLD 94'

19:40 NIEBIESKI DESZCZ Z DOMIESZKĄ CZERWIENI / AKOUNAK TEDALAT TAHA TAZOUGHAI 75'

4.06 (niedziela)

19:00 DWA OBLICZA KOBIET BAMILÉKÉ / THE TWO FACES OF BAMILÉKÉ WOMEN 76'

20:30 PRZEKLĘCI / THE CURSED ONES 100'

BLOK: POSZUKIWANIA

POSZUKIWANIA / SEARCHINGS, 112'

Poszukiwania, zabawy formą i treścią.

An innovative playful selection.

Dem Dem!, reż. Pape Bouname Lopy, Marc Recchia, Christophe Rolin, Belgia/Senegal 2017, 25'

Na brzegu plaży młody rybak znajduje wyrzucony przez morze paszport. Postanawia porzucić senną wioskę, rodzinę i ukochaną, i wyruszyć na poszukiwanie lepszego życia. Znaleźć je ma pomóc nowo nabyta tożsamość.

Kraina mężczyzn / Land of Men, reż. Kelly Ali, Libia 2015, 4’

Dokumentalna miniatura zdeterminowanej studentki reżyserii, która pragnie kręcić filmy w ogarniętej konfliktem Libii. W tle rozgrywa się opowieść o upadłym, przeżartym protestami kraju po-rewolucji, gdzie swobody obywatelskie, jak i prawa kobiet są ograniczane, mimo wielkiego pragnienia wolności.

Miłość, nienawiść i keczup / Love, Hate & Ketchup, reż. Mike-Steve Adeleye, Nigeria 2016, 7'

Humorystyczna, pełna czarnego, makabrycznego żartu opowieść o małżeńskich wzlotach i upadkach. Miłość, pasja i bezrobocie budzą demony w sercu nigeryjskiego domu.

W wiosce ojca / In My Father's Village, reż. Tapiwa Kapuya i Tawanda Gunda, Zimbabwe, 23'

Młoda kobieta próbuje odzyskać wspomnienia i spadek po ukochanym ojcu. Udaje się do małej wioski, gdzie wpada w sam środek zadawnionych, międzypokoleniowych zatargów. Kiedy wyidealizowany obraz ojca okazuje się kryć ciemną tajemnicę, bohaterka musi poradzić sobie z odziedziczoną winą.

Powstanie na moście / Uprising on a Bridge, reż. Boureima Nabaloum, Rosja/Burkina Faso 2016, 6'

Obraz rewolucyjnego zrywu biednego ludu, który decyduje się wreszcie stawić czoła dyktaturze i zawalczyć o wolność. Animacja odwołuje się do prawdziwych wydarzeń z 2014 r., kiedy wybuchło powstanie przeciwko prezydentowi Blaise Compaoré, znane jako rebelia Burkinabé.

Koloryzm / Colourism, reż. Kassim Braimah, Nigeria 2016, 12'

Czy brak pigmentacji jest kolorem skóry? Ten społeczny dokument o niezwykle rzadkiej przypadłości, jaką jest albinizm, odkrywa maskaradę rasizmu i siłę uprzedzeń.

Edem (mnie uratował) / Edem (Saved Me), reż. Zenock Gyimah-Amponsah, Ghana 2015, 8'

W imię niesłusznie oskarżonego o kradzież przyjaciela, Kwesi musi wyruszyć w niebezpieczną podróż do Zakazanego Lasu. Operując zaledwie kilkoma kolorami i prostą formą, twórcy stworzyli pełną detali i wysmakowaną estetycznie animację, przywołującą na myśl najlepsze anime.

Błona / Hyménée, reż. Violaine Bellet, Francja 2016, 23'

Piękno, okrucieństwo i siła marokańskiej tradycji aranżowanych małżeństw. Młodzi, nieznający się ludzie muszą stawić czoła wymaganiom bliskich. Od przepychu weselnej zabawy i mocy błogosławieństw aż po trudy nocy poślubnej.

KEMTIYU-CHEIKH ANTA

POLSKA PREMIERA

Reżyseria: Ousmane William Mbaye

Czas trwania: 94'

Gatunek: dramat

Kraj produkcji: Senegal, Francja (2016)

Nazywano go „faraonem wiedzy”. Studiował matematykę, filozofię, chemię, fizykę, ale największą jego pasją stała się egiptologia. Jego teorie szły pod prąd dominującej narracji kolonialnej. Urodzony w Senegalu Cheikh Anta Diop w swoich pracach naukowych próbował udowodnić, że kolebka tak zwanej cywilizacji europejskiej znajduje się w „czarnej” Afryce – to stamtąd, jego zdaniem, wywodzą się starożytni Egipcjanie.

Stąd też wziął się tytuł filmu, który w języku wolof oznacza kolor czarny. Teorie Diopa, bardzo kontrowersyjne dla zachodniego świata, uczyniły zeń także politycznego aktywistę i działacza na rzecz rozwoju badań naukowych w Afryce. Dokument Ousmane’a Williama Mbaya przybliża postać afrykańskiego erudyty, który w 30 lat po swojej przedwczesnej śmierci na nowo wzbudza zainteresowanie, stając się symbolem odradzającej się świadomości i dumy całego kontynentu.

Autorka: Anita Piotrowska

Nagrody / festiwale:

2017 FESPACO – Najlepszy dokument afrykański

Ousmane William Mbaye – urodzony w 1952 r. w Paryżu lecz wychowany w Djourbel, w Senegalu. Mbaye ukończył szkołę filmową Conservatoire Libre du Cinéma Français na Université de Paris VIII Vincennes. Na początku był asystentem senegalskich filmowców jak: Ben Diogaye Beye i Ousmane Sembene. Jego pierwszy film “L’enfant de Ngatch” (1979) wygrał Brązowego Tanita na MFF w Kartaginie. Wśród następnych dzieł znalazły się "Pain sec" (1981), "Dakar Clando" (1989), "Dial Diali et Fresque" (1992), "Xalima la plume" (2003), "Fer et Verre" (2005) i "Mère-Bi" (2008). Jego poprzedni dokument "President Dia" (2012) otrzymał m.in. Złotego Tanita Festiwalu w Kartaginie i brąz na FESPACO.

ŚWIAT GILBERTE

Reżyseria: David A. Masterwille

Czas trwania: 94'

Kraj produkcji: Ghana, Mauritius (2016)

Gatunek: dramat

Gilberte Marimootoo-Natchoo jest jedną z bardziej cenionych artystek na Mauritiusie. Brak formalnego wykształcenia w niczym nie przeszkodził jej w karierze – maluje właściwie od zawsze, oprócz pędzli używając także palców i dłoni, a jej pełne energii obrazy cieszą się sporą popularnością (od 20 lat wystawia swoje prace w galerii w Caudan Craft Market). W życiu osobistym też się jej poszczęściło. Wyszła za mąż z miłości, ma dwóch udanych synów. W tym spełnionym życiorysie pojawia się pęknięcie – Gilberte zapada na depresję, a jej kondycja pogarsza się z dnia na dzień.

Kobieta nie je, nie pije, po cichu wypluwa zalecone tabletki, no co najbliższe otoczenie reaguje coraz większą bezsilnością i zniecierpliwieniem. „Z siebie” wychodzi także reżyser dokumentu, David A. Masterwille, który zza kamery coraz częściej przechodzi przed nią, próbując pomóc przyjaciółce w bodaj najtrudniejszym okresie jej życia. Rajskie krajobrazy Mauritiusa i oszałamiająca, eksplodująca kolorami przyroda tylko podkreślają kontrast między światem zewnętrznym a chorobą bohaterki, która tak dotkliwie „nie pasuje” do całego obrazka.

Autorka: Dorota Chrobak

David A. Masterwille – urodzony w 1979 r., nagradzany filmowiec, mieszkający w Akrze w Ghanie. W 2006 r. założył firmę produkcyjną TransSahara Pictures w stolicy Ghany. Jego pierwszy pełnometrażowy dokument „Złoto jest tutaj” (2014) wygrał nagrodę Złotego Dokumentu w konkursie Afrykańskich Złotych Nagród Filmowych w 2016 r.

NIEBIESKI DESZCZ Z DOMIESZKĄ CZERWIENI

POLSKA PREMIERA

Reżyseria: Christopher Kirkley

Czas trwania: 75'

Kraj produkcji: Niger (2015)

Gatunek: Dramat

Śladami Prince'a! / In the footsteps of Prince!

Historia młodego muzyka, któremu nie tylko w duszy pięknie gra, ale który nie może się przebić ze swoją sztuką przez mur zawiści, uprzedzeń i lokalnych układów. Fabuła zainspirowana zresztą została słynnym „Purple Rain” (1984), w którym w początkach swojej kariery wystąpił Prince. Przypomina o tym purpurowy motor, na którym jeździ Mdou Moctar, muzyk i gitarzysta, grający w filmie Christophera Kirkleya samego siebie.

Bohater próbuje zrobić karierę w położonym w środkowym Nigrze Agadez. Chce jednak przy tym zachować niezależność i własny styl. Decyduje się więc stanąć do pojedynku gitarzystów w lokalnym klubie. Ale jego największy rywal podstępnie kradnie napisany przez Mdou Moctara utwór. Co gorsza, od naszego bohatera odchodzi dziewczyna, a ojciec zakazuje mu grania na gitarze, gdyż uważa wszystkich muzyków rockowych za ćpunów i alkoholików. Kirkley wpisuje tę opowieść w krajobraz Agadezu – jego ulic, targowisk, klubów pod gołym niebem, ubogich domostw i spalonej słońcem przyrody.

Autor: Bartosz Żurawiecki

Christopher Kirkley – urodzony w Stanach Zjednoczonych kolekcjoner muzyczny i archwista skoncentrowany na regionie Sahelu w Zachodniej Afryce. W swojej twórczości przygląda się ewolucji współczesnej muzyki popularnej w rozwijającym się środowisku technologicznym, wzajemnym oddziaływaniu tradycji lokalnych z globalnymi wpływami oraz nowym formom rozprzestrzeniania kultury. Wydaje płyty pod etykietą Sahelu Sounds i prowadzi bloga zgłębiającego sztukę i muzykę regionu. “Akounak...” jest jego debiutem fabularnym.

DWA OBLICZA KOBIET BAMILEKE

EUROPEJSKA PREMIERA

Reżyseria: Rosine Mfetgo Mbakam

Czas trwania: 76'

Kraj produkcji: Belgia (2016)

Gatunek: dokument

Szczery, przejmujący esej dokumentalny kameruńskiej reżyserki Rosine Mbakam to notatki z powrotu do rodzinnego domu po kilku latach spędzonych w Europie. Autorka wykorzystuje filmowe medium do odkrywania schowanych między rytuałami codziennej krzątaniny historii kobiet, które ją ukształtowały: matki, ciotek, sąsiadek, działaczek lokalnej społeczności.

Pretekstem dla opowieści bywają prozaiczne przedmioty – kamień do rozcierania przypraw, rozgrzany ręcznik do masażu w czasie połogu, ubrania zakładane na szczególne okazje. Zwyczajne rzeczy, w których zapisane są intymne historie, kobiece tradycje przekazywane z pokolenia na pokolenie; małe świadectwa dramatycznych losów, odbijających echem niełatwą historię kraju. Prywatna rekonstrukcja rodzinnych kronik przekształca się w tropienie śladów znacznie szerszego, przemilczanego przekazu. Prosta, rzeczowa rejestracja pozwala Mbakam uniknąć sentymentalizmu, dając przestrzeń czystej, pełnej energii narracji o sile i niezłomności bliskich jej kobiet.

Autorka: Jagoda Murczyńska

Rosine Mfetgo Mbakam – urodziła się w Kamerunie. Kariera filmowa Mbakam zaczęła się w NGO COE, gdzie przeszła szkolenie z montażu i reżyserii. W 2003 r. dołączyła do ekipy STV (Spectrum Television). W 2007 r. opuściła Kamerun, aby studiować film w INSAS (Belgia). Studencki film Mbakam był pokazywany w sekcji konkursowej festiwalu AfryKamera w 2015 r.

PRZEKLĘCI

POLSKA PREMIERA

Reżyseria: Nana Obiri Yeboah

Czas trwania: 100'

Kraj produkcji: Ghana (2015)

Gatuenk: dramat

Zmęczony życiem dziennikarz Godwin w poszukiwaniu tematu trafia do małej, zagubionej na prowincji wioski. Lecz zamiast relacjonować tradycyjny rytuał łowiecki, u boku młodego kleryka zaangażuje się w obronę piętnastoletniej dziewczyny, oskarżonej przez miejscowego pastora o czary i w efekcie skazanej na śmierć.

Choć akcja filmu toczy się w fikcyjnym miejscu, pochodzący z Ghany brytyjski reżyser Nana Obiri Yeboah nie ukrywa, że inspirowały go fakty: w zachodniej Afryce każdego roku tysiące dzieci padają ofiarami oskarżeń o praktykowanie czarnej magii. Wiele z nich poddawanych jest torturom i zabijanych. Realizację filmu na ten temat reżyser uznał za swój obowiązek, ale społeczne kino z powodzeniem ubrał w gatunkowe szaty: mamy tu wszak stylistyczne elementy czarnego kryminału, horroru, a nawet politycznego thrillera, tyle że w skali mikro. Fantastycznie sfotografowana, nakręcona z udziałem weteranów afrykańskiego kina opowieść o splocie religijnego fanatyzmu, żądzy władzy i korupcji okazuje się aktualna pod każdą szerokością geograficzną.

Autor: Jakub Demiańczuk

Nagrody:

2015 Ghana Movie Awards – najlepsza charakteryzacja

2016 Canada International Film Festival w Vancouver – najlepszy film zagraniczny

2016 Africa Movie Academy Awards – najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia, najlepsza scenografia

2016 Golden Movie Awards – najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepsza scenografia

Nana Obiri Yeboah – urodził się w 1979 r/ w Akrze w Ghanie. Napisał i wyreżyserował swoją pierwszą sztukę w wieku 14 lat w lokalnym kościele. W 2005 r. ukończył Kinematografię Cyfrową w Instytucie SAE w Londynie. „Przeklęci” są jego fabularnym debiutem reżyserskim. Jego najnowszy film „Walka nocą” jest obecnie w postprodukcji.

Wojciech Wojtysiak
PodróżeKulturaMuzykaHistoriaFelietonyPaństwo, polityka, społeczeństwoPowieści i opowiadaniaKącik poezjiRecenzjeWielkie żarcieKomiks
PrzewodnikiAlbaniaNepalPolskaRumunia
Najpopularniejsze KulturaGrzecznościowe powinności mężczyzny wobec kobietyPrzewodnik kulturalny – Łódź za darmoProgram Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie 2012Program Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie 2011Festiwal Folklorystyczny w Gjirokastër (Albania) Festivali Folklorik Kombëtar
Najwyżej oceniane KulturaGudvangen Viking Market 2017 – czyli o tym jak Grendelem zostałemFestiwal średniowieczny w Oslo 2017 (Oslo Middelalderfestival)Spotkaliśmy szczęśliwych wikingów, Borrekaupangen 2016„Ida” zdobywcą Oskara za najlepszy film nieanglojęzycznyWywiad ze Stefanem Hulíkiem, autorem scenariusza „Gorejącego krzewu”
Oceń zamieszczony obok artykuł.
Minister kazał, więc uprzejmie informujemy, że nasze strony wykorzystują pliki cookies (ciasteczka) i inne dziwne technologie m.in. w celach statystycznych. Jeśli Ci to przeszkadza, możesz je zablokować, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w artykule: Pliki cookies (ciasteczka) i podobne technologie.