Kultura

XI Międzynarodowy Festiwal ZDARZENIA im. Józefa Szajny

Otwarcie wystawy Ślady Śladów Józefa SzajnyŹli ludzie w Guantanamo - Akademia Teatralna w Rzymie im. Sofii Amendolea WłochyCzłowiek i jego sobowtór - Szkoła Teatralna Dymtri - SzwajcariaCzłowiek i jego sobowtór - Szkoła Teatralna Dymtri - Szwajcaria

W tym roku na XI edycji Międzynarodowego Festiwalu Zdarzenia im. Józefa Szajny nagrody Grand Prix nie przyznano. - Wychodzimy z założenia, że żadne z wydarzeń w znaczny sposób nie wyróżniało się spośród innych - mówi przewodniczący jury Jerzy Radziwiłowicz.

Mała pasja, czyli historia o psie Pana Jezusa - Paulina Karczewska i Mateusz TymuraDlatego też w tym roku jury postanowiło przyznać nagrodę Fair Play. Nagrodzona została Prosta historia Mateusza Tymury, który na Festiwalu triumfował trzykrotnie, bo za ten sam spektakl otrzymał również Nagrodę Publiczności oraz Nagrodę Specjalną za spektakl Mała pasja, czyli historia o psie Pana Jezusa. Dzięki temu artysta będzie mógł zaprezentować się na Festiwalu Roma w czerwcu 2011 roku. W nagrodzonym spektaklu pt. Prosta historia wykorzystano rzadko stosowaną i trudną technikę lalkarską – marionetkę na niciach. Całość spektaklu utrzymana była w konwencji czarnego teatru z widowiskowo podświetlaną marionetką. Bajkowa, magiczna i w rzeczy samej prosta historia była odbierana nader żywo, także przez najmłodszą część widowni. Tegoroczna edycja była ukłonem w stronę dzieci - to był zamysł Martyny Groth następczyni obecnej dyrektor festiwalu Haliny Kasjaniuk.

Terra Granus Ziemia nad rzeką Hron - Teatr Pôtoň - SłowacjaTerra Granus Ziemia nad rzeką Hron - Teatr Pôtoň - SłowacjaTerra Granus Ziemia nad rzeką Hron - Teatr Pôtoň - SłowacjaTerra Granus Ziemia nad rzeką Hron - Teatr Pôtoň - Słowacja

- Czekałam na ten moment kilka lat, aby pojawił się ktoś kto mnie zastąpi. Taką osobą niewątpliwie jest Martyna Groth – mówi Halina Kasjaniuk. – Kolejna edycja będzie karkołomnym przedsięwzięciem, bo po każdym podsumowaniu festiwalu solennie przyrzekam sobie, że to ostatnia jego odsłona. Ale kiedy widzę młodzież która co roku szturmuje drzwi przed spektaklami, natychmiast łamię moją zasadę. Co roku podczas realizacji festiwalu napotykamy na problemy niewystarczających funduszy. Tu niezwykle pomocna jest nasza współpraca z artystami z Europy – dlaczego tak jest? Polega to na obustronnej i nieocenionej przyjaźni. I zapewne bez takiego wsparcia los festiwalu byłby przesądzony. Nie mogłabym nie wspomnieć o pomocy sponsorów którzy wspierają nas od lat. Dlatego to wszystko jest motorem, który napędza nas do wspólnej, ciężkiej pracy przez cały rok. By przez te kilka dni świętować i pokazać, że warto wspierać kulturę wysoką.

Beztlenowce - Akademia Sztuki w Bańskiej Bystrzycy - SłowacjaCuttlas, anatomia rewolwerowca - Produccions Essencials - HiszpaniaGenius Gedanius Loci - realizacja Tomáš Žižka

W tym roku przedmiot zainteresowań artystów tworzących w wymiarze instalacji był bardzo różny: od problemów egzystencjalnych po próbę zaanektowania przestrzeni którą odwiedzano - mówi Sławomir Witkowski, przewodniczący jury instalacji. - Na festiwalu jestem po raz trzeci i mam takie wrażenie, że instalacje są z roku na rok coraz bardziej przemyślane i zajmujące, słowem - coraz lepsze. Dla mnie nie ma nic bardziej wartościowego od nawiązywania dialogu z młodymi ludźmi, a należę do pokolenia wiekowych artystów – mówi z przekąsem Sławomir Witkowski. - Jednak to co my starsi możemy zaoferować młodym ludziom, to przecież doświadczenie.

W kategorii instalacje przyznano wyróżnienie honorowe dla Justyny Strąk i jej intrygującego pomysłu Spowiedź telefoniczna w budce usytuowanej na środku ulicy Krótkiej w Tczewie.

Kolejną nagrodę - wyróżnienie - przyznano Markowi Dubielowi i jego instalacji Ucho Miasta. Natomiast I Nagrodę w wysokości 4.000 tys. zł otrzymał Cezary Koczwarski za projekt multimedialny o enigmatycznej nazwie Instalacja ..., której rolą było stworzenie iluzji przestrzeni poprzez przeistoczenie fasad budynków w nierealną rzeczywistość.

Instalacja [...] Cezary Koczwarski - Akademia Sztuk Pięknych w GdańskuInstalacja [...] Cezary Koczwarski - Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku

Jestem pierwszy raz na festiwalu i nie mam zdania, czy był to lepszy czy może gorszy festiwal od poprzednich - mówi Jerzy Radziwiłowicz, przewodniczący jury festiwalu. - Obejrzeliśmy kilkanaście spektakli bardzo różnorodnych i ogólne wnioski jakie nasuwają się to zdecydowana przewaga lalkarzy – studentów lub też już absolwentów. Co to znaczy i dlaczego tak się dzieje, jest to ciekawe pytanie. Co więcej, w spektaklach często pojawia się tematyka śmierci, bezradności, czy osamotnienia. Sądzę, że jest to dla nas doświadczonych artystów co najmniej symptomatyczne. W spektaklach teatralnych potrzebna jest dyscyplina opowiadania i umiejętności wykonywania zawodu. Kiedy łączą się te rzeczy, jest to nader frapujące dla odbiorcy. Ale nie można wszystkiego naraz opowiedzieć. Cieszy nas to, że teatr was interesuje i że chcecie się spotkać - mówi Jerzy Radziwiłowicz.

Zagraj to jeszcze raz ...- sam - Lech Walicki - Akademia Teatralna w WarszawieZagraj to jeszcze raz ...- sam - Lech Walicki - Akademia Teatralna w WarszawieZagraj to jeszcze raz ...- sam - Lech Walicki - Akademia Teatralna w WarszawieZagraj to jeszcze raz ...- sam - Lech Walicki - Akademia Teatralna w Warszawie

Niewątpliwie publiczność była ogromnie zainteresowana autorskim spektaklem Zagraj to jeszcze raz... - sam, opartym na motywach filmu Woody’ego Allena, spektaklu w którym ironia miesza się z inteligentnym humorem. Odpowiedzialny za reżyserię, scenografię i muzykę Lech Walicki stworzył kreację młodego mężczyzny targanego rozterkami. Zapewne wszystko to ujęło jury festiwalu, które przyznało nagrodę w wysokości 2.000 tys zł.

PIF PAF - Katarzyna Grajlich - Akademia Teatralna w Warszawie

Dwie równorzędne nagrody w dziedzinie teatru otrzymały: autorski spektakl PIF PAF, inspirowany utworem Stanisława Ignacego Witkiewicza W małym dworku oraz monodram Małgorzaty Kazińskiej Jak początek umierania, oparty na tekstach piosenek Katarzyny Nosowskiej, który nota bene został nagrodzony na 38. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu.

Jak początek umierania - Malgorzata Kazińska - PWST we WrocławiuJak początek umierania - Malgorzata Kazińska - PWST we Wrocławiu
Roksana Łosin
PodróżeKulturaMuzykaHistoriaFelietonyPaństwo, polityka, społeczeństwoPowieści i opowiadaniaKącik poezjiRecenzjeWielkie żarcieKomiks
PrzewodnikiAlbaniaNepalPolskaRumunia
Najpopularniejsze KulturaGrzecznościowe powinności mężczyzny wobec kobietyPrzewodnik kulturalny – Łódź za darmoProgram Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie 2012Program Festiwalu Teatrów Ulicznych w Krakowie 2011Festiwal Folklorystyczny w Gjirokastër (Albania) Festivali Folklorik Kombëtar
Najwyżej oceniane KulturaGudvangen Viking Market 2017 – czyli o tym jak Grendelem zostałemFestiwal średniowieczny w Oslo 2017 (Oslo Middelalderfestival)Spotkaliśmy szczęśliwych wikingów, Borrekaupangen 2016„Ida” zdobywcą Oskara za najlepszy film nieanglojęzycznyWywiad ze Stefanem Hulíkiem, autorem scenariusza „Gorejącego krzewu”
Oceń zamieszczony obok artykuł.
Minister kazał, więc uprzejmie informujemy, że nasze strony wykorzystują pliki cookies (ciasteczka) i inne dziwne technologie m.in. w celach statystycznych. Jeśli Ci to przeszkadza, możesz je zablokować, zmieniając ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w artykule: Pliki cookies (ciasteczka) i podobne technologie.